Persberichten
Lemele – Holland, 19 mei 2008
---------Pressebericht---------
Holländische Europarit startet im Österreichische Rauris
Rauris - Am 4 und 5 Juni 2008 ist die Marktplatz von Rauris ein absolute ‘must’ für Auto(sport)liebhaber aus Österreich und Holland.
Am 5 Juni startet um 08.01 Uhr das erste Fahrzeug der Europarit am Marktplatz im Rauris. Am Abend vor dem Start, 4 Juni 2008 – von 18.00 Uhr bis 21.00 Uhr, werden am selben Marktplatz alle 85 Auto’s technisch kontrolliert.
Österreicher aus Rauris und Umgebung sind natürlich herzlich willkommen um beide Tage wirklich live dabei zu sein. Die Holländer die Zuhause geblieben sind können alles direkt verfolgen via der Webcam von Rauris. Am 4 juni um 18.00 Uhr wird der Herr Burgermeister von Rauris alle Europarit-teilnehmer herzlich wilkommen heißen. Am 5 Juni wird der Herr Burgemeister ab 08.01 Uhr den Start der Europarit vornehmen.
Für das erste mal in der fast vierzig jährige Geschichte der Holländische Europarit, wird nicht in Hellendoorn (NL) sondern in Rauris (A) gestartet. Nah genug jedes jahr war Rauris schon in der Route der Europarit aber nie hatte sie eine so prominente Rolle. Weil die Teilnehmer in das schöne Rauris starten können die Holländer mehr sehn von die imponierende Berge der Alpen und Dolomiten. Gewiss werden die Teilnehmer zoviel schönes sehen das Sie im Sommer- oder Winterurlaub wieder zuruck kommen.
Für interessierte in alle Sorten und Marken Autos ist Rauris die beide Tage nicht zu verschmähen. Fahrzeuge von allerhand Marke werden am 4 Juni in Rauris ankommen. Oldtimers, Porsches, Burtons, BMW’s und Mercedessen aber auch die sehr schnelle Subaru’s und einige ganz ‚normale’ Straßenautos können Sie bruderlich zusammen sehen. Es lohnt sich das alles mahl an zu schauen und sich vielleicht zu unterhalten mit die verrückte Holländer die im vier tage etwa 2.500 kilometer fahren wollen.
Ein kleine Schema
Mitwoch 4 Juni
18.00 – 21.00 Technische Kontrolle der Auto’s
Donnerstag 5 Juni
Alles passiert am Marktplatz im Rauris. Auch Sie sind herzlich wilkommen!
---------Ende Pressebericht---------
Weitere Information: Tourismusverband Rauris, Dr Marina Breycha, tel: +43654420022,
E-Mail: marina.breycha@raurisertal.at oder auf: www.europarit.nl

Hellendoorn, 12 juni 2007
Overtuigende winst voor Haverkate en Filart
Hellendoorn – Een nieuwe binnenkomer in het Sportklassement van de Europarit zorgde voor een bijzonder verrassende uitslag. Met een overtuigende voorsprong op de nummer twee wint equipe 66, Patric Haverkate en Harrold Filart, de 20e editie van de Europarit. Haverkate en Filart passeerden iedereen en lieten de doorgewinterde rijders en navigatoren vooral in de eerste twee etappes ver achter zich.
De eeuwige roem van het winnen van de 20e Europarit gaat hiermee naar deze nieuwe binnenkomer in het Sportklassement. Op dinsdagavond 12 juni, namen de stralende winnaars hun prijzen in ontvangst in de grote zaal van restaurant ‘de Kroon’ in Hellendoorn.
Ver achter
De winnaars van vorig jaar, equipe 76 - Klaes Meekma en Yvonne Leenaars bleven maar liefst 570 punten achter bij Haverkate en Filart. Meekma en Leenaars vonden de rit duidelijk pittig. Zij eindigden op de tweede plaats in het Sportklassement. Vanwege een beter resultaat bij de bijzondere opdrachten behaalden Hennie Aalders en Henri van Heun (equipe 6) de derde plaats. Met een gelijk aantal punten (slechts tien punten minder dan Meekma en Leenaars) eindigde equipe 2, Jan en Colette Bakhuis. Nog het in de top vijf geëindigd is equipe 7, Peter van Keulen en Christian Schellevis. Zij legden de basis hiervoor door de derde etappe op hun naam te zetten. Het computergestuurde equipe 65, Rudi Olthof en Alex Harbers, is van mening dat het vergeten te tanken oorzaak is van hun lage klassering. Zij eindigden op de zesde plaats. De GPS-navolgbare ‘Ommer equipes’ 33 (Johan Wermink en Martijn Bins) en 46 (Erwin Dunnewind en Jan Boerman) eindigden respectievelijk op de twaalfde en 26e plaats. In het Sportklassement streden 44 equipes om de hoogste notering. Alle equipes hebben de finish gehaald.
Beste ‘Toerder’
De gemiddelde ‘Toerder’ gaat mee voor de gezelligheid, de mooie route, het autorijden of gewoon om eens te zien wat de Europarit is. Het wedstrijdelan is in deze klasse dan ook een beetje minder. Hoewel… de winnaars van vorig jaar, Haverkate en Filart, wonnen nu het Sportklassement! Dit jaar is de beste ‘Toerder’ equipe 43, Kees Hartog en Henk Koops. Op de tweede plaats eindigde equipe 49, Edwin Filart en Andre Pape. De ‘rijders voor het goede doel’ (equipe 40, Wilfred Beuker en Douwe Cousijn) haalden 3.500 euro op voor de Stichting Duchenne. Dat zij op de 34e plaats eindigden maakt hen niets uit. Zij hebben genoten van de rit en de gezelligheid en zijn blij dat zij de stichting Duchenne een financiële bijdrage kunnen bieden. Het Toerklassement telde in totaal 37 equipes. Ook alle ‘toer-equipes’ hebben de finish gehaald.
Regionale media Overijssel
HELLENDOORN – De 20e Europarit start op 16 mei 2007, traditiegetrouw op de dag voor Hemelvaart. De Technische Keuring is vanaf 10.00 uur, de eerste equipe start om 11.31 uur. Zowel de keuring als de start is op de Hofmansweide in Hellendoorn. Voor deze bijzondere 20e Europarit hebben zich maar liefst 82 equipes ingeschreven.
Klassiekers, sportscars, cabrios en gewone straatauto’s - alle soorten auto’s worden ingezet. Uiteraard moeten deelnemende equipes en hun auto aan voorwaarden voldoen.Zo moeten beide equipeleden in bezit zijn van een rijbewijs en moet de auto veilig en APK-goedgekeurd zijn. De start en keuring op de Hofmansweide in Hellendoorn maken het voor iedereen de moeite waard om een kijkje te nemen op dit bijzondere parc fermé. Natuurlijk is het ook gewoon leuk om familie, vrienden en bekende equipes uit te zwaaien.
Sport- en Toerklasse
Op de hoogte
Finish op Hofmansweide
----- EINDE Persbericht -----
Zwolle, 10 april 2007
PERSBERICHT
Oefen-Europarit als testrit
Hellendoorn - Op zondag 22 april wordt de Oefen-Europarit verreden. Deze prachtige autotocht van drie à vier uur wordt gezien als een testrit voor de echte Europarit. Ook equipes die niet deelnemen aan de Europarit zijn van harte welkom de Oefen-Europarit te verrijden.
Meedoen aan de Oefen-Europarit is voor deelnemers aan de Europarit gratis. Niet-Europarit-deelnemers betalen tien Euro per equipe. Er is geen maximum aantal deelnemers. Wel moeten rijder en navigator in bezit zijn van een geldig rijbewijs en moet de auto APK-goedgekeurd zijn. Inschrijf-, start- en finishlocatie: Restaurant ‘de Kroon’, Dorpsstraat te Hellendoorn. Inschrijven op 22 april van 12.00 uur tot 13.00 uur, starttijd eerste equipe: 13.01 uur.
Veel deelnemers zien de Oefen-Europarit terecht als een testrit. Verschillende routebeschrijvingtechnieken die in de echte Europarit worden toegepast zijn verwerkt in de rit. Op dit moment is het maximale aantal deelnemers (80) voor de twintigste Europarit (welke wordt verreden van 16 tot en met 20 mei 2007) bijna bereikt. Er is nog plaats voor één equipe. Equipes die daarna nog inschrijven komen op een reservelijst of kunnen zich vast voor volgend jaar aanmelden.
Kijk voor meer informatie over de Europarit op: http://www.europarit.nl/
------------------- Einde persbericht --------------------------
---------------------------------------
Regionale media Overijssel
Zwolle, 3 maart 2007
Maximaal 80 equipes tijdens 20e Europarit
Het aantal deelnemende equipes is op dit moment 75. Daarnaast hebben 3 equipes zich wel aangemeld maar nog niet betaalt. Een equipe kan pas deelnemen nadat het volledige inschrijfgeld is voldaan.
Reservelijst
-------------------Einde persbericht--------------------------
Arianne Israël
Van Europarit Commissie (ASVH)
HELLENDOORN, 10 januari 2007
----- PERSBERICHT ------
20e Europarit geeft knipoog naar TienLandenRit
Op dinsdagavond 16 januari 2007 om 20.00 uur in restaurant 'De Kroon', wordt de infoavond gehouden over de 20e Europarit (16 t/m 20 mei 2007). Deze twintigste Europarit geeft een knipoog naar de TienLandenRit, de voorloper van de Europarit. Net als in de TienLandenRit worden maar liefst tien landen/staten doorkruist. Letterlijke hoogtepunten in de route zijn de Alpen en de Dolomieten. Wilt u zich inschrijven of wilt u meer weten? Kom naar de infoavond!
Lag de nadruk tijdens de TienLandenRit nog op snelheid, nu is het vooral in het sportklassement een kwestie van goed rijderschap en uitmuntende navigatie-eigenschappen. Met helder verstand, logisch nadenken en goede onderlinge communicatie kan een ervaren equipe zeker meerijden in het sportklassement. Minder ervaren equipes of equipes die gaan voor een ontspannen toertocht, kunnen zich inschrijven voor het toerklassement.
Europarit leuker dan de Amsterdam-Beijing rally
Renze Petstra en Ben Bos verreden vorig jaar voor het eerst de Europarit. Voor hen was dit een training voor de Amsterdam-Beijing rally. Petstra is tijdens de infoavond van de Europarit gastspreker. Hij is enthousiast over Amsterdam-Beijing maar vindt de Europarit toch veel gezelliger: “De mensen zijn allemaal heel gezellig en willen je als beginneling overal wel bij helpen. De ontvangst bij alle hotels is geweldig. Ik vind het ongelooflijk wat de Europarit-organisatie presteert. Al deze vrijwilligers zetten zich voor meer dan 100% in, dat merk je als deelnemer.” Petstra geeft een klein voorproefje van zijn verhaal over de Amsterdam - Beijing Classic Car Endurance Rally 2006: “Het meest bizarre land was Turkmenistan. De machtswellust van de dictator straalde overal vanaf. Je merkte dat mensen bang zijn voor politie.” Qua natuur vindt Petstra de Gobi-woestijn het meest bijzonder. Het droge dorre landschap waar 1.100 kilometer lang geen benzinestation is, maakte indruk op hem. Wil je meer weten over zijn belevenissen? Kom naar de infoavond.
20e Europarit: 16 mei t/m 20 mei 2007
Hellendoorn, 29 augustus 2006
2e Mini-Europarit: Fenomenaal, spectaculair en avontuurlijk
HELLENDOORN-ZUTPHEN – Op zondag 17 september aanstaande wordt de 2e Mini-Europarit verreden. Rijder en navigator rijden een route, aan de hand van kaartfragmenten en bol-pijlsituaties, van ongeveer honderd kilometer door Twente en de Achterhoek. ‘s Middags kunnen deelnemers en publiek een kijkje nemen achter de schermen van de ‘Burton Car Company’.
De Mini-Europarit is een initiatief van de Automobiel Sport Vereniging Hellendoorn (ASVH) en de Burton Car Company (sportwagenfabrikant). Iedereen die mag autorijden, een auto en een equipemaat tot zijn (of haar) beschikking heeft kan de autorit verrijden. De uitzetters zijn er, net als vorig jaar, in geslaagd een fenomenale route op papier te zetten. De vele delen onverhard maken de route spectaculair en avontuurlijk. Een uitdaging voor de actieve autosportliefhebber.
Test-drive
De eigenaren van de Burton Car Company zijn al jaren enthousiaste Europarit-deelnemers. Steeds meer Burton-rijders halen zij over om de Europarit te verrijden. Inmiddels zijn veel Burton-rijders minstens net zo enthousiast geworden. Toch is de stap om mee te doen met het vijfdaagse autosportevenement – de Europarit - voor sommige amateur autosporters groot. De Mini-Europarit voorziet in de behoefte aan een soort ‘test-drive’ voor de echte Europarit. Autosport-liefhebbers kunnen voor slechts € 10,= per equipe proeven van het echte werk. Na het rijden van Mini-Europarit is er gelegenheid om kennis te maken met de Burton Car Company en om in te schrijven voor de echte Europarit.
20e Europarit knipoog naar vroegere TienLandenRit
De echte Europarit wordt verreden van 16 tot en met 20 mei 2007, traditiegetrouw rond Hemelvaart.Deze twintigste Europarit geeft een knipoog naar de TienLandenRit, de voorloper van de Europarit. Net als in de TienLandenRit worden maar liefst tien landen/staten doorkruist: Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Zwitsterland, Frankrijk, Lichtenstein, Samnaun, Oostenrijk en Italië. Letterlijke hoogtepunten in de route zijn de Alpen en de Dolomieten. In het Oostenrijkse Rauris is een bijzonder spectaculaire oefening gepland. De 20e Europarit is voor iedere amateur autosporter een absolute ‘must’. Dit autosportevenement is echt onvergetelijk!
ASVH-leden kunnen deelnemen aan de 20e Europarit voor € 310,= pp. Voor niet-ASVH-leden is de prijs € 360,= pp ( lidmaatschap ASVH: € 20,= pp/pjr). Prijzen zijn inclusief Roadbooks, Hotels op logies&ontbijt-basis, diners, een spectaculaire route en bijzondere oefeningen. Meer informatie volgt na oktober 2006 op http://www.europarit.nl/, waar ook te zien is hoe de Europarit van dit jaar was. Op http://www.burtoncar.com/ vindt u alles over de leukste en grootste sportwagenfabrikant van Nederland.
2e Mini-Europarit op een rij
Datum: 17 september 2006
Starttijd: 10.31 uur
Inschrijven: vanaf 09.30 uur
Locatie start en inschrijving: Hotel-Restaurant ‘De uitkijk’, Hellendoornsebergweg 8, 7447PA, Hellendoorn.
Finishtijd: 14.00 uur
Prijsuitreiking: ± 16.00 uur
Locatie finish en prijsuitreiking: Burton Car Company, Zweedsestraat 4, 7202CK, Zutphen.
Kosten: 5 Euro pp (10 Euro per equipe)
Meer informatie over Mini-Europarit en Europarit: Secretariaat Europarit, tel: 0548 – 655 234 mail: europarit@home.nl
EINDE PERSBERICHT
Hellendoorn, 20 juni 2006 - 20.00 uur.
Uitslag Europarit vol verrassingen
Hellendoorn - Dinsdagavond 20 juni 2006 hebben de beste Europaritrijders hun prijzen in ontvangst genomen. De grote zaal van restaurant 'de Kroon' aan de Dorpsstraat in Hellendoorn zat boordevol rijders & Navigatoren, familie, vrienden en geinteresseerden. Hoewel de door de wol geverfde equipes weer hoog scoorden, was de uitslag verrassend.
In de Sportklasse bleken bestuurder Klaes Meekma en navigator Yvonne Leenaars uit Amersfoort (rijdend in een Volvo V 40) dit jaar het beste team te zijn. In de vierde en vijfde etappe werd hen echter het vuur aan de schenen gelegd. Het scheelde maar 120 punten of bestuurder Gerrit Wermink en navigator Raymond Fortunati uit Ommen (rijdend in een Opel Astra 2.0 DTI) hadden hen ingehaald. Ook bestuurder Hennie Aalders en navigator Henri van Heun uit Hellendoorn (rijdend in een Renault Megane Coupe), die op de derde plaats eindigden hadden het moeilijk in het laatste deel van de Europarit.
Verfrissende top tien
De rest van de top tien in de sportklasse is verfrissend te noemen. Nog nooit is zo hoog gescoord in een Burton, de eer is aan bestuurder Marijn Backx en navigator Lars Bleijenberg uit Almelo (rijdend in een Burton Sport). Zij komen binnen in de top tien op maar liefst de achtste plaats. Equipes als Wermink/Bins en Oost/Ranke scoorden niet eerder zo hoog als dit jaar. Equipe Bakhuis/Bakhuis valt dit jaar buiten de top drie. En net als vorig jaar staat de leiding van de Burton Car Company op de tiende plaats. Beste nieuwelingen in de Sportklasse zijn bestuurder Pascal Dunnewind en navigator Rik v/d Vegt (rijdend in een V W Golf TDI).
Bijzondere opdrachten
Bijzonder verrassend was de uitslag van de bijzondere opdrachten. De drie opdrachten - stoppen met rechter voorwiel op plateau, zo dicht mogelijk voor object halt houden en de brandslangproef - bij elkaar opgeteld is de winnaar een equipe uit de Toerklasse: bestuurder Jan Gert Avereesch en navigator Hans Middag (rijdend in een Seat Leon Ref.). Zij sprokkelden maar liefst 120 punten bij elkaar. De besten in de Sportklasse behaalden 103 punten (Hoft/Schasfoort en Vervoort/Moonen). Nog net boven de 100 - 101 punten - kwamen de Zutphense Burton-bedenkers bestuurder Dimitri Göbel en navigator Iwan Göbel (rijdend in een - hoe kan het ook anders - Burton).
Het klassement in de Toerklasse wordt aangevoerd door bestuurder Patrick Haverkate en navigator Harrold Filart (rijdend in een Alfa Romeo 147 JTDM). Bestuurder Robert Kleinlugtenbelt en navigator Angelique Aufderhaar (rijdend in een Subaru Impreza) volgen met een afstand van 1133 punten. Die weer op een neuslengte afstand (slechts 45 punten verschil) gevolgd door bestuurder Ries Berkel en navigator Karolien Engelen (rijdend in een Burton). Deze laatste twee equipes zijn respectievelijk nr 1 en 2 van de nieuwelingen in de Toerklasse.
--------- EINDE PERSBERICHT-----------
Meer informatie: bel met secretariaat Europarit (0548-655234) of kijk op http://www.europarit.nl/
Het deelnemersveld is zeer divers: van ‘Lelijke eend’ tot ‘Porsche’ en van ‘Burton’ tot Subaru Impre-za´. Dat maakt het de moeite waard om een kijkje te nemen en om familie, vrienden of bekenden uit te zwaaien.
Sport- en Toerklasse
Op de hoogte
Dorpsstraat Hellendoorn afgesloten
Van Europarit Commissie (ASVH)
HELLENDOORN, 9 januari 2006
----- Persbericht ------
Nieuwe klassementen voor Europarit
Voor het eerst heeft de Europarit dit jaar twee klassementen. Een Sportklassement en een Toerklassement. Beide klassementen doen dezelfde Etappeplaatsen aan en hebben dezelfde Meldingsposten. Verschil is de moeilijkheidsgraad van de routebeschrijvingen en de route tussen Etappeplaatsen/Meldingsposten.
Deelnemers in de toerklasse kunnen normale wijze geen enkel probleem ondervinden bij het volgen van de routeopdrachten. Veel herkenningspunten en oriëntatiepunten zorgen ervoor dat zij op de juiste weg blijven. Ook is de route wat korter zodat er meer tijd is om van A naar B te rijden. Beginnende equipes wordt aangeraden mee te doen in deze Toerklasse. Het niveau van de route, de beschrijvingstechnieken en de lengte van de route zijn voor deelnemers in de Sportklassers een graadje hoger. Er wordt duidelijk meer verwacht van hun kennis en kunde op het gebied van kaartlezen, oriënteren, opletten, anticiperen en puzzelen.
Op dit moment hebben zich 55 equipes aangemeld. Er is nog plaats voor dertig equipes. Inschrijven kan nog. Een speciaal geprepareerde auto is niet noodzakelijk, enige rijervaring, een APK-goedgekeurde auto en een rijbewijs uiteraard wel. Let op: Wanneer in totaal 85 betalende equipes ingeschreven zijn is deelname niet meer mogelijk!
Met ingang van 2006 heeft de Europarit een eigen site. Op deze site staat veel informatie over de Europarit die dit jaar verreden wordt, maar ook ervaringen van deelnemers staan op de site. Kortom http://www.europarit.nl/ is de moeite van een bezoek meer dan waard. Voor meer informatie over de Europarit en het verschil tussen de nieuwe klassementen is iedereen ook van harte welkom op de film- en infoavond op dinsdag 17 januari om 20.00 uur in Restaurant de Kroon te Hellendoorn.
----- EINDE Persbericht -----
De Europarit is een georganiseerde autotocht over de mooiste wegen van Europa. In vijf dagen wordt ongeveer 2500 kilometer verreden. De organisatoren hebben daarbij voldoende rekening gehouden met de broodnodige rust. Het competitie-element bestaat uit het vinden van zoveel mogelijk zoekfoto’s die langs de route genomen zijn. De Europarit is een initiatief van de Automobiel Sport Vereniging Hellendoorn (ASVH). Zij wordt georganiseerd door de ‘Europaritcommissie’. Leden van de ASVH kunnen tegen gereduceerd tarief meedoen aan de Europarit.
Note voor redacties:U bent van harte welkom op de film- en infoavond op dinsdag 17 januari vanaf 20.00 uur in Restaurant de Kroon te Hellendoorn. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arianne Israël, 06-22497882 of arianne.israel@tiscali.nl u kunt natuurlijk ook via de nieuwe site informatie opvragen: www.europarit.nl.