Etappe 4 - 2008
De 21e Europarit (4 t/m 8 juni 2008)
8 juni; de vierde etappe – terug naar huis
Uw routeplanners/uitzetters: Herman Olthof en Arianne Israël
De chefkok/eigenaar van het Hotel-Restaurant Zur Pfalz (waar de derde etappe finisht en de vierde van start gaat) zei het al: “Sie müssen einfach durch das Pfälzerwald fahren. Das ist wirklich wunderschön!”
Toevallig waren we dat van plan, dus dat gaf ons extra goede moed. Dat is ook nodig want zo’n laatste dag uitzetten vult je toch altijd weer een beetje met weemoed. Het is immers bijna voorbij. Ook voor de deelnemers. Bovendien laten we de hoge bergen achter ons. Gelukkig weet Duitsland nog steeds te verrassen. Er zijn gebieden in ons buurland die echt niet te versmaden zijn.
EquipefotoHoe mooi de route van de derde etappe ook is, geschikte plaatsen voor een equipefoto zijn er niet. Je moet namelijk overal rekening mee houden. Met de stand van de zon, veiligheid voor deelnemers en overig verkeer, het formaat van de ‘parkeerplaats’ en niet in de laatste plaats moeten zowel de auto, de equipe als de natuur er mooi op kunnen. Zo’n plek zat niet in de derde etappe. Nu, in het Pfälzerwald zou het wel kunnen. Piet van der Veer (voorzitter ASVH en equipefotograaf/official Europarit) en Albert Vloedgraven (erelid ASVH en official Europarit) kunnen er mooi staan. Het is natuurlijk jammer dat we de Alpen en de Vogezen al lang uit zijn. Zo spectaculair als de equipefoto van vorig jaar in de Dolomieten kan het nooit worden.
Slim tankenBij Kaiserslautern gaan we de ‘grote weg’ weer op. Even wat kilometers maken. Dat moet ook wel want er moet nog een flinke afstand afgelegd worden. De vierde etappe is in totaal ruim zeshonderd kilometer lang. Dat kan natuurlijk nooit helemaal binnendoor. Ongeveer 375 kilometer gaat over de snelweg/Autobahn. We doorkruisen overigens niet veel landen in deze laatste etappe van 2008. Alleen Duitsland en Nederland. Tanken kun je tijdens deze laatste etappe natuurlijk het beste in Duitsland. Duitsland is sowieso goedkoper met brandstoffen. Maar ook daar zijn dure en goedkope tankstations. Wil je precies weten hoe het daar met de brandstofprijzen zit? Kijk dan eens op: http://www.clevertanken.de/.
Bol-pijl ‘lezen’ Misschien herken je het nog als je vorig jaar ook meedeed: Het inmiddels bijna historische stuk route over het onverhard in de buurt van Birkenfeld. Het gebied zit er dit jaar weer in. Tientallen equipes gingen vorig jaar ‘de mist in’. En dat alleen maar omdat ze hun bol-pijl niet goed ‘gelezen’ hadden. Afgezien daarvan zorgde regen voor een extra dimensie. Zo gleed de ervaren equipe ‘Aalders en Van Heun’ richting een enorme mestbult. Uiteraard kon deze geroutineerde equipe hun auto onder controle houden en ging alles goed. De verhalen waren groots toen de equipes aankwamen bij de meldpost in Birkenfeld. Diezelfde MP ‘Oldenburgerhof’ is dit jaar in deze etappe de eerste MP. Op de site www.oldenburgerhof.de kun je de gasthof bekijken. Na de rust gaat de route door het gebied waar we het net over hadden. Nee, je kunt niet je notes van vorig jaar gebruiken. Hoewel we door hetzelfde gebied rijden, is de route totaal anders.
KaartmateriaalVoor deze vierde etappe heb je niet veel verschillende kaarten nodig. Het best kun je de ‘ADAC’ of ‘Falk’ Maxi-atlas 1:150.000 gebruiken en een goede kaart van ons eigen kikkerlandje. Gebruik wel altijd actuele kaarten. Dan kom je er wel. De kaarten heb je nodig als er bijvoorbeeld een omrijroute uitgezet is. De aangebrachte dwangpijlen kunnen onverhoopt van hun plek raken en dan moet je zelf de route weer op kunnen pakken. Daarnaast kun je je met goede kaarten prima oriënteren zodat je altijd weet waar je bent. Dat kan net dat beetje ‘voorsprong’ geven waardoor je hoger in de klassement komt. Tijdens het uitzetten van de route hebben we ook een navigatiesysteem getest. Nou, die raakt volledig de weg kwijt op meerdere delen van de route. Zo’n navigatiesysteem is wel handig als je het spoor bijster bent. Die tik je gewoon de gegevens van de eerstvolgende MP in. En dan pik je daar de route weer op. Maar op de MP’s kom je met goede kaarten ook zonder navigatiesysteem wel. In het routeboek staan immers alle noodzakelijke gegevens, inclusief telefoonnummers.
Het land van maren en vulkanenEr zijn mensen die er gespannen op zitten te wachten: de volgende uitbarsting van de vulkanen in de Eifel. Terwijl de meest recente toch al zo’n 10.000 jaar geleden was. Het gebied waar we het over hebben en waar deze etappe van de Europarit door voert is de ‘Vulkaaneifel’. De natuur laat hier indrukwekkende sporen na. 350 grote en kleine vulkanen, maren (een soort meren die ontstaan in de trechters van oude vulkanen), lavastromen en ontelbare mineraal- en koolzuurbronnen. Wees gerust; experts beloven dat de hedendaagse apparatuur een toekomstige uitbarsting ruim op tijd ziet aankomen. Mocht het nodig zijn dan is er natuurlijk een omrijroute. Maar laten we hopen dat dat niet nodig want dit vruchtbare gebied is echt mooi. Tegen de tijd dat we de ‘Vulkaaneifel’ verlaten is het uur aangebroken voor de op-een-na-laatste MP van de 21e Europarit. We hebben het bijzonder gastvrije en gezellige ‘Landgasthof Steffelberg’ bereid gevonden hun medewerking te verlenen. Op www.steffelberg.de kun je het etablissement vast bewonderen.
Echt naar huisNu is het echt tijd voor het laatste stukje van de 21e Europarit. Terug naar Hellendoorn. Naar de thuisbasis van de ASVH: restaurant ‘de Kroon’ in de Dorpstraat. Maar eerst belooft de binnenkomst op de Hofmansweide prachtig te worden. De organisatie en sponsoren hebben geen concessies gedaan op het regelen van een feestelijke finish. Tegen half zeven ’s avonds wordt hier op 8 juni de eerste equipe verwacht. Familie, vrienden en fans zijn van harte welkom. Nu alleen hopen dat het weer ook een beetje meewerkt. In het gezellige restaurant ‘de Kroon’ is in ieder geval tijd om sterke verhalen en belevenissen over de 21e Europarit te vertellen aan familie en vrienden. Informatie over restaurant ‘de Kroon’ vind je op: http://www.dekroonhellendoorn.nl./.