*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Etappe 1 2010

1e Etappe

Na veel voorbereidingen besloten Hans en ik in juli jl., dat we in de tweede week van september de Europarit 2010 uit zouden gaan zetten. Meerdere afspraken werden, voordat we vertrokken, gemaakt met de verschillende hotels in Anzere en in Moutiers.
Totdat …….Hans door droevige en trieste familie omstandigheden NIET mee kon. Samen hebben we overlegd wat te doen. Gaan we de rit in de tweede helft van oktober uitzetten met het risico dat de geplande route over de vele hoge bergpassen dan niet gereden kan worden of proberen wij voor een keer een vervanger voor Hans te vinden.
We besloten tot het laatste en zo werd contact gezocht met Cees Bramer, die velen zullen kennen en met wie ik in het verleden veel kaartleesritten heb gereden en meerdere keren aan de Tienlandenrit heb mee gedaan.
Cees had niet veel bedenktijd nodig en belde mij diezelfde avond dat hij graag mee wilde.

Zo vertrokken wij op zondag 13 september naar Anzere in Zwitserland, waar de Europarit 2010 van start zal gaan.
Waarom in Anzere starten en niet in Rauris. Dat komt omdat Frits van Buren de afgelopen Europarit als gast bij ons in Rauris was en vertelde dat Anzere ook een heel mooie startplaats zou zijn. Hij kende daar de veel mensen. Met een van hen heb ik contact gelegd en kreeg onmiddellijk alle medewerking. Tijdens mijn zomervakantie ben ik poolshoogte gaan nemen en zelfs mijn vrouw vond dit een prachtige locatie om te starten.
Anzere ligt in de directe omgeving van Sion. Vanuit dit kleine dorp hoog in de bergen kijk je op de grote stad Sion en de snelweg van Montreux naar de Simplon Pas.

Nadat we op de maandagmorgen met de verschillende hotelhouders hadden gesproken en de afspraken hadden gemaakt over de overnachtingen, de diners en natuurlijk de prijs, zijn wij begonnen met het uitzetten.
Het eerste deel van de route gaat over erg smalle wegen en soms korte bochten, waarbij je zelfs in een personenauto enkele keren achteruit moet rijden, voordat de bocht kan worden genomen. Vervolgens gaat de route via Col de la Forclaz en de Mont Blanc tunnel in de richting van Aosta in Italië. Onderweg heb je meerdere keren een schitterend uitzicht op het grote Mont Blanc massief met haar gletsjers. Het gebruik van de Mont Blanc tunnel is erg duur (€ 33,20) en wordt nog VEEL duurder als je te snel rijdt. Je wordt bij de uitgang gewoon opgewacht door een agent met een prachtige foto in zijn handen; bovendien kun (moet) je gelijk even afrekenen.
Direct na de tunnel gaan we rechtsaf en rijden de bekende col de Petit Bernardo op naar Bourg St. Maurice. Vlak voor deze vrij grote plaats hebben we een groot hotel restaurant gevonden, waar de eerste M.P. wordt ingericht.
Na M.P. 1 gaan we linksaf en rijden we via Val d’Isere over erg smalle wegen zonder vangrails de hoge Col de L’Iseran op. Een prachtige berg met schitterde vergezichten. Daarna over de Col du Telegraphe en de Col du Calibier richting Briancon. Deze beide bergen hebben we in 2004 ook gereden. Destijds lag er op de Col du Calibier nog meters hoge sneeuw. Opnieuw gaan de daarna via de “achterzijde” d’Alpe Huez naar boven. Heel erg smal en heel erg mooi. Jammer is dat er na de top meerdere z.g. afwateringsgoten overgestoken moeten worden, wat voor erg lage auto’s mogelijk problemen op kan leveren. Hoe wij als organisatie dit op moeten lossen, weten wij nog niet. Misschien is het raadzaam dat de deelnemers met erg lage auto’s z.g. rijplanken van zo’n 1,5 tot 2 meter mee kunnen nemen. Een andere mogelijkheid is dat deze deelnemers de bekende weg naar boven rijden en dan in L’Alpe Huez de route weer oppakken.

Het is in ieder geval de moeite waard de door ons uitgezette route te rijden, omdat het er gewoon MACTIG mooi is en het ons inziens mogelijk moet zijn ook met lage auto’s deze hindernissen te nemen.
Na het plaatsje gaan we halverwege de afdaling, waar de Tour de France deelnemers normaliter naar boven rijden, nabij het bekende kerkje van de Nederlandse pastoor rechtsaf een smal pad in en komen vervolgens bij M.P. 2. Werkelijk een prachtige locatie om een half uur uit te rusten en te genieten van de omgeving.

Na M.P. 2 gaan het verder naar beneden en dan weer omhoog naar de Col du Glandon en daarna over de Col de la Madeleine naar de overnachtingplaats Moutiers.
De lengte van de gehele route deze dag bedraagt 485 km en is volgens ons binnen 11 uur (inclusief de twee rustpauzes) gemakkelijk af te leggen. Vaak rijden de deelnemers over smalle wegen, doch er is weinig verkeer en bovendien zijn er vele trajecten waar de wegen breed en goed te overzien zijn.Wel hebben we een groot aantal (ook moeilijke) foto’s gemaakt, die onderweg gezocht moeten worden. Het belangrijkste is en blijft echter dat de deelnemers zich aan het route schema en de rijtijden houden!

Zoals omschreven bevinden zich deze dag veel hoge bergcols in de route. Wij hebben als organisatie hier bewust voor gekozen. Dit is ook de reden waarom de Europarit 2010 in juni wordt verreden. Wij gaan er dan ook vanuit dat alle genoemde bergpassen open zijn. Mochten we toch een strenge en te lange winter krijgen en bepaalde passen OOK in juni 2010 nog niet open zijn, dan………………
Daarom hebben wij voor deze 10e juni ook een alternatieve route uitgezet.
Deze is het eerste deel over de Col de la Forglaz tot aan de Mont Blanc tunnel dezelfde als de eigenlijke route en gaat dan Albertville. Op de Col des Arravis hebben we M.P. 1 gevonden en gaan daarna over de Col de la Colombiere over prachtige mooie smalle wegen naar La Clusaz. Over de Col de la Croix, de col de Plan Bois en de Col de Tamie komen we bij M.P. 2 Verder gaat deze route over echt mooie wegen met prachtige vergezichten over de Col des Saisies en de prachtig mooie Cormet de Roseland naar Bourg St Maurice. Voorbij deze grote plaats, dit jaar etappe plaats tijdens de Tour de France, gaat we over erg smalle wegen en door pittoreske dorpjes naar Moutiers. In dit laatste deel zijn erg veel moeilijke foto’s van waterbakken en fonteinen opgenomen. Dus………..!
Deze alternatieve route is ongeveer 455 km lang en hiervoor hebben wij de totale rijtijd, inclusief de twee rustpauzes op ongeveer 11 uur gesteld.

Voor beide routes geldt, dat deze voor zowel de sport als de tourklasse precies eender zijn. Het verschil in beide klassen zijn de veelheid en moeilijkheid van de zoekfoto’s en de te rijden gemiddelde snelheid.
In Moutiers worden alle deelnemers in twee verschillende hotels ondergebracht. Zowel in het IBIS hotel als Hotel Le Terminus hebben wij voor het avondeten een goed menu afgesproken. Een goed en voedzaam voorgerecht, hoofd en nagerecht zullen worden opgediend, terwijl iedere deelnemer tijdens het diner een drankje wordt aangeboden.