Etappe 3 2010
3e Etappe
In dit hoofdstuk zullen de uitzetters wat informatie verstrekken over de route van de 3e dag, zoals b.v. de start- en finishplaats en mogelijk wat sfeerbeelden van onderweg.
In juni, direct na de finish van de Europarit 2009 begonnen we met de voorbereiding van de Europarit 2010 (9-13 juni 2010). Route bepalen, hotels en mogelijke meldposten benaderen, routepapier maken, kaarten scannen en intekenen, noem maar op. Door ons huis liggen eigenlijk altijd overal kaarten verspreid. En continu zijn we op zoek naar goede routeplanners op internet ter ondersteuning van de routebepaling. Maar de route wordt pas definitief als we echt onderweg zijn.
Tijdens het uitzetten heb ik een soort dagboek bijgehouden. Ben je benieuwd naar mijn belevenissen tijdens het uitzetten. Of wil je weten hoe uitzetten gaat en wat er allemaal bij komt kijken? Lees mijn ‘Dagboek van een Europarit-uitzetter’.
Misschien ga je deelnemen aan de Europarit 2010. In mijn dagboek staan allerlei nuttige tips en vind je informatie over de route. Doe er je voordeel mee!
Regelmatig publiceer ik een nieuwe pagina van mijn dagboek. Zodra ik er weer een af heb zie je het in de menu-balk hiernaast. Zo kun je per dag lezen hoe het uitzetten van etappe 3 en 4 van de Europarit 2010 is verlopen.
Veel Leesplezier! Arianne.
......
Geen fijne stad
Waarschijnlijk was de stad er zonder Peugeot niet meer geweest. Peugeot… van alle automerken…
In Montbéliard staan saaie, grijze en slecht onderhouden gebouwen in overvloed. Geen fijne stad. Tegen wil en dank zie ik uiteindelijk ook nog echt de hele stad. Want het restaurant in het hotel zit dicht, we moeten erop uit om aan eten te komen. We komen erachter dat op zondag alle restaurants in Montbéliard gesloten zijn. Zelfs de brasseries zitten dicht. Eén eettent is open, Mc Donalds. Tja… wat zal ik ervan zeggen.
Waarom ik dan tóch in Montbéliard zit? In hun (voor mij soms) onnavolgbare uitzetterswijsheid en op basis van decennialange ervaring hebben Herman en Henk besloten van Montbéliard weer een etappeplaats te maken. Daarom zit ik nu - en de Europarit-deelnemers straks van 11 op 12 juni 2010 - in Montbéliard. Onder ons gezegd en gezwegen: Het is mij dus een raadsel waarom de heren kozen voor deze stad. Misschien omdat het voor hen reeds afgebakend (bekend) terrein is?
Heel belangrijk
We hebben in Montbéliard in ieder geval goede hotels gevonden! En dat is ook heel belangrijk. Vanuit Nederland hebben Herman en ik al veel geregeld met Arianis, het hotel waar de finish van etappe 2 is en de start van etappe 3. De meeste Europarit-deelnemers eten en overnachten hier tijdens de Euroarit 2010.
Etappe 3 gaat natuurlijk over de Grand Ballon. Daar zijn we vandaag over gereden. De eerste Meldpost (MP) willen we uiteraard boven op de col. Dat is weer gelukt. Weer, want twee jaar geleden ging de route hier ook langs. Helaas heeft geen enkele deelnemer toen kunnen genieten van het uitzicht. Dichte mist maakte dat onmogelijk. Ik hoop dat het volgend jaar wel kan. Het is hier namelijk heel mooi. Maar helaas, helaas, geen plek gevonden voor de equipefoto. Of er was geen ruimte, of geen fotogenieke achtergrond, of de zon staat verkeerd op het moment dat deelnemers er tijdens de Europarit langs rijden.
Herman (uitzetter pur sang) vindt het vaak maar lastig dat ik tijdens het uitzetten ook nog bezig ben met de film en de equipefoto. Tja, wij zijn tenslotte verantwoordelijk voor etappe 3 en 4. En dan wil ik onderweg ook nog gewoon landschapsfoto’s maken. Jahaa, multitasking is lastig! Dat laatste is er daarom een beetje bij ingeschoten. Ik heb ook veel minder routefoto’s dan vorig jaar kunnen maken.
Les Vosges – Etappe 3, traject 2
Traject twee van etappe 3 gaat verder door de Vogezen. We verkennen een stuk of negen col(letje)s. Het lijkt erop dat twee van de vier uitzetters een eigen col hebben. Zo zien we de Col d’Hermanpaire en komen we langs de Col du Hantz. Het weer is prachtig, we stoppen even bij een prachtig meer. Niet te lang, we willen vanavond tijd hebben om vast wat van de route uit te werken. Na de puntenrit voor de Sportklasse blijft het voor beide klassen bol-pijl rijden tot MP 2. En foto’s zoeken natuurlijk.
Nieuw verkeersbord
We hebben kennis gemaakt met een nieuw verkeersbord. Of beter gezegd: met een nieuw onderschrift van een bestaand verkeersbord. Het gaat om een verbodsbord (dat je die weg niet in mag) waar onder in het Frans staat: En cas d’enneigement et de verglas. Ja, ja. Eh, neige dat is iets van sneeuw of zo. Maar wat is verglas. Nou: sneeuw valt in de winter dus verglas heeft ook iets met de winter te maken. Glas is doorzichtig dus zal het gaan om iets doorzichtigs in de winter… IJzel! Ok, dus je mag er niet in als er sneeuw of ijzel ligt. Als je straks meedoet weet je het dus vast: Er zitten wegen in de route van etappe 3 en 4 waar deze borden staan, je mag er dus wel inrijden zolang er maar geen sneeuw en ijzel ligt.
We regelen MP2 , in Hotel Restaurant du Donon.
Op deze MP2 hebben deelnemers tijd om te lunchen. De eigenaar beloofd een kleine kaart te maken zodat iedereen snel en lekker kan eten. Dat moet dus goed komen.
Foto’s foto’s foto’s – Etappe 3, traject 3
Beide klassen rijden tussen MP2 en MP3 een fotoroute. Een waarschuwing vooraf: Voor de Sportklasse is de route anders dan voor de Toerklasse. Bovendien hebben we het voor de Toerders wat makkelijker gehouden. Eerst maar even uitleggen wat een fotoroute is.
Tip voor mensen met ervaring: Ga gewoon de Sport rijden! De Sport is echt niet alleen voor fanatieke wedstrijdliefhebbers. Fervente mooie-wegen-rijders komen in de Sport extra goed aan hun trekken. Natuurlijk heeft de Toer eveneens uitdagende elementen en prachtige routes. En moet je als Toerder net zo goed uithoudingsvermogen hebben en je hersens gebruiken. Heb je nog nooit een Europarit gereden dan is de Toerklasse een goed begin.
MP3: Landhotel Saarschleife, een fijn hotel waar het goed toeven is. Het hotel ligt aan een prachtige slinger van de Saar.
Oude steden en auto’s die voorbij gaan, Etappe 3 traject 4
Tot nu toe hebben we lekker veel afwisseling in de route kunnen stoppen. Een stuk of tien colletjes, een paar valleien, mooie slingerende kleine wegjes, stukje snelweg, lelijke en mooie stadjes en dorpjes. Ingetekende lijn, puntenrit, fotoroute, bol-pijl, noem het op en het zit er in. Voor de Sport natuurlijk, voor de Toer houden we het bij bol-pijl en een stukje fotoroute.
We zijn inmiddels Frankrijk uit en werken aan het laatste traject van etappe 3. Dit traject gaat door de Hunsrück, het Osburger Hochwald en het Schwarzwalder Hochwald richting de meanderende Moezel. Erg mooi. We komen in Trier via leuke kleine wegen. De Sporters kunnen nog even lekker puzzelen. De Toerders toeren op hun gemakje richting de stad waar zo’n 50 jaar voor Christus Julius Ceasar rondliep.
We verwachten dat de eerste deelnemers ’s avonds om half zeven in het NH-hotel in Trier zijn (tijdens de ER 2010, bedoel ik). Het is ons eindelijk weer gelukt om iedereen in hetzelfde hotel onder te brengen! Het hotel is niet super-de-luxe maar je kan er goed slapen, eten en drinken. Het diner ’s avonds is in buffetvorm. Zo kun je in ieder geval genoeg eten. Ons is beloofd dat het buffet gevuld en lang genoeg open blijft. Vanuit dit MP-finish-hotel, heb je geweldig uitzicht op deze mooie oude stad, de voorbijgaande auto’s op de snelweg en de kronkelige rivier de Moezel. We hebben zoveel mogelijk kamers met ‘schöne blick’ geregeld.