Etappe 4 2010
4e Etappe
De vierde etappe van de Europarit gaat van start vanuit het Duitse Trier. De deelnemers en officials hebben daar in één hotel overnacht, dus niemand hoeft extra vroeg het bed uit voor een speciale aanlooproute.
Vanuit Trier gaan we weer richting Nederland en net als in 2009 zal er op Vliegveld Niederrhein bij Weeze een special worden ingepland.
Deelnemen is uiteraard niet verplicht, maar het van start gaan levert de deelnemers al 50 bonuspunten op. Afhankelijk van hun prestatie tijdens deze special kunnen zij nog 10, 20, 30, 40 of zelfs 50 extra bonuspunten bij elkaar rijden. Dankzij onze sponsor BLGG uit Oosterbeek is het ook dit jaar weer mogelijk gebruik te maken van dit terrein, omdat het niet vrij toegankelijk is. De proef zal worden bemand door de official club van Martijn Bins.
Vrijdag, Op en top, Etappe 4 traject 1
De route leidt de oude stad in. Langs de wereldberoemde Porta Nigra, door een stukje binnenstad en over de oude Römerbrücke. Dat is toch wel het minste wat je moet zien als je in Trier bent.
De eerste MP vinden we bij Rodershausen, nog net in Luxemburg. Doserbreck, een nieuwe loungebar/restaurant, strakke inrichting in rood/zwart/wit, goede koffie, grote parkeerplaats en een Q8-pomp (ik hoop dat ie op zondagochtend tien uur open is, volgens eigenaren MP wel). Komt helemaal goed. De eerste deelnemer is hier op 13 juni 2010 om ongeveer 10.00 uur.
Voordat de eerste Sporters op MP1 aankomen hebben zij al een pittig stukje kaartlezen achter de rug. We zijn van plan er een pijlenrit te maken, maar het kan ook nog ingetekende lijn worden.
We maken geen ‘lange halen – snel thuis’ van de laatste etappe. Reken op een etappe die minstens net zo intensief is als de vorige, dan zit je er niet ver naast. Zelfs op de laatste pagina van je routeboek vind je straks zoekfoto’s en de snelweg hebben we minimaal gehouden (ik bedoel de af te leggen afstand op de snelweg). Het blijft tot de laatste minuut op en top Europarit.
Hoogtepunten, Etappe 4 traject 2
Het is droog en de zon probeert er door te komen. De route gaat niet over doorgaande wegen. Dat kan dus een fotoroute worden. Shit, verkeerde schoenen aangedaan. Tja, eigen schuld dikke bult – nee blaar. Dit is gewoon te mooi om er geen fotoroute van te maken. Ook voor de Toerders!
Als hoogtepunt voor de Burton-rijders hebben we speciaal voor hen de route door het illustere plaatsje ‘Burtonville’ uitgezet. Verder rijden we in België door het ‘Parc Naturel Hautes Fagnes Eifel’ en door het ‘Hertogenwald’. In dat laatste bos komen we bij één van de oudste stuwdammen (gebouwd van 1869 tot 1875) van Europa: de Gileppe.
Eigenlijk kun je dit de deelnemers niet onthouden, vinden Herman en ik. Dus dat doen we ook niet. De eerste deelnemers zijn er tegen twaalf uur. Maar op een lunch-MP is deze locatie niet berekend. We maken er gewoon een korte koffiepauze van een kwartiertje van. (We beloven dat iedereen vroeg in de middag een warme maaltijd kan eten.) Bij ‘La tour du lac’ is een grote parkeerplaats. En als we de MP-bemanning nou beneden op die parkeerplaats laten is het ook voor de aan hoogtevrees of claustrofobie lijdende deelnemers geen probleem om de meldpost aan te doen.
Goed eten, Etappe 4 traject 3
Een mooie route, veel landen, een behendigheidsproef, afwisselende natuurgebieden, snelweg, landweg, (hobbelweg, gat-in-de-weg…), verschillende routebeschrijvingtechnieken. Wat vergeet ik nog? Precies: lekker eten. Is ook geregeld. MP3, Restaurant Secretis, is een goed restaurant waar ze prima met grote groepen overweg kunnen.
Zoals beloofd is er vanmiddag op tijd gelegenheid om warm te eten. Goed eten is belangrijk, vind ik. Equipe 1 is tegen drie uur op MP3. Iedereen heeft ongeveer een uur de tijd om de innerlijke mens goed te voorzien. De route tussen MP2 en MP3 is niet echt dat je zegt: ‘wauw’. Het bestaat voor een groot deel uit snelweg. Ja, sorry dat moet soms. We moeten op tijd in Hellendoorn zijn op 13 juni 2010, tenminste dat hebben deelnemers in één van de enquêtes te kennen gegeven.
Finish, Etappe 4 traject 4
Sponsored by BLGG kunnen alle equipes een behendigheidsproef rijden op vliegveld Weeze. Henri zorgt voor de invulling van deze proef. Ieder equipe heeft straks exact één minuut tijd voor de proef. Wil je op tijd rijden dan is er geen tijd voor gedraal: “Shut up and drive” zoals Rihanna zingt. Om 19.00 uur wordt het eerste equipe op de Hofmansweide in Hellendoorn verwacht.
De MP’s van de laatste etappe van de Europarit 2010 liggen allemaal in een ander land. MP1: Luxemburg, MP2: België, MP3: Duitsland en MP finish: Nederland. Dat hebben we natúúrlijk expres zo geregeld.
Dat de laatste loodjes het zwaarst wegen hebben we weer eens aan den lijve ondervonden (net als de deelnemers straks maar, dat is een ander verhaal). Vanaf Airport Weeze hebben we tot drie keer toe een andere route uitgezet, omdat we niet tevreden waren. Langdurige wegopbrekingen, saai, niet leuk/uitdagend. Het is uiteindelijk wel mooi geworden, maar poeh, dat kostte nogal wat moeite en ergernis. Daardoor blijft de Europarit 2010 tot op de laatste bladzijde en de laatste minuut Europarit-waardig.
Ik heb uitgerekend hoe snel we gemiddeld hebben gereden tijdens het uitzetten: 30 km/h. Dat lijkt erg traag ja. Maar hé, we moeten steeds stoppen en soms uitstappen om een foto te maken. En op elke opdracht moeten we stoppen zodat ik de bol-pijl zo exact mogelijk kan tekenen (anders verdwalen ons de deelnemers straks…) Deelnemers rijden gewoon door. Ennuh, lekker makkelijk bol-pijl rijden is ook anders dan alles als een ingetekende lijn rijden.
Of we dan nu klaar zijn met ons werk voor de Europarit 2010? Vergeet het maar!
· MP’s en etappeplaatsen bevestigen en afspraken nogmaals doornemen
· Kaarten voor ingetekende lijn, puntenrit en pijlenrit maken
· Bol-pijlen uitwerken
· Fotoroute uitwerken
· Foto’s bewerken en fotobladen maken
· Routeboeken maken,
· Drukkerijinstructies maken
· Controlerouteboeken maken voor de controleurs (hoewel zij pas vanaf MP3 van etappe 3 kunnen controleren i.v.m. sneeuw- en lawinegevaar)
· Eigen routeboek maken inclusief definitief kaartmateriaal
· Routeboek voor de filmploeg maken met de filmlocaties
· Equipefoto: Dit keer helaas geen locatie voor de equipefoto van Piet gevonden maar die zit ongetwijfeld wel op één van de passen in de 1e of 2e etappe.
· Instructies voor de (G)MP bemanning maken
· Overzichtslijsten (G)MP bemanning maken
· Hergroepering regelen
· Hotelindeling maken, compleet met vouchers
· En alles wat ik nog vergeten ben (O ja, Herman moet af en toe ook nog naar een vergadering van de Europarit Commissie – één van ons moet toch genoeg zijn dacht ik.)
· Informatie over de route en het uitzetten geven.
De route bepalen, voorbereiden en uitzetten is eigenlijk maar een heel klein deel van de taak van een Europarit-uitzetter. Maar wel de leukste!
Nadat de deelnemers hun auto hebben geparkeerd op de Hofmansweide kunnen zij zich te voet naar ‘de Kroon’ begeven en daar kan traditiegetrouw nog even worden nagepraat.
Misschien ga je deelnemen aan de Europarit 2010. In mijn dagboek staan allerlei nuttige tips en vind je informatie over de route. Doe er je voordeel mee! Regelmatig publiceer ik een nieuwe pagina van mijn dagboek. Via menu, en dan links, kom je op mijn dagboek. Daar kun je per dag lezen hoe het uitzetten van etappe 3 en 4 van de Europarit 2010 is verlopen.
Veel Leesplezier!
.