Routeplanning 2010
Het plannen van de route voor de Europarit 2010 heeft al maanden geleden plaatsgevonden. Zodra de uitzetters hun belangrijkste werk, het in concept afleveren van het routeboek, afhebben beginnen zij te brainstormen over de route voor het volgende jaar. Het gebied waar zij graag willen rijden staat eigenlijk al vast voordat de vorige editie van de Europarit wordt verreden.
Direct na de Europarit nemen de plannen wat concretere vormen aan en voor 2010 is gekozen voor de Franse Alpen. In dit gebied liggen een aantal prachtige bergpassen die enkele jaren geleden al eens in de route zijn opgenomen, maar deze waren tijdens de Europarit vanwege sneeuwval afgesloten. Om deze schitterende route te kunnen rijden is besloten ook dit jaar weer in juni van start te gaan en wederom te kiezen voor een start ‘op locatie’.
Door voor het meest westelijke gebied te kiezen is het onmogelijk om een lange etappe door Oostenrijk en Italië te rijden en ook voor de startplaats, we zijn de afgelopen twee jaren niet in Hellendoorn maar in het Oostenrijkse Rauris gestart, moeten we een alternatief zoeken.
De uitzetters beginnen hun werk met het verdelen van de etappes en in 2010 worden de eerste twee etappes op donderdag en vrijdag uitgezet door Henk Beuker.
Herman Olthof en Arianne Israël nemen de derde en vierde etappe voor hun rekening.
Vervolgens moeten etappeplaatsen worden gezocht en daarbij moet rekening worden gehouden met etappes van ongeveer 500 kilometer per dag. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat er hotels aanwezig zijn die de grote groep van circa 190 personen kunnen herbergen en die een kamerprijs offreren die binnen het budget blijft. Het inschrijfgeld staat namelijk al vast en om daarmee uit te kunnen moet er flink onderhandeld worden door de uitzetters.
Daarna begint het echte werk en gaan de uitzetters aan de slag om op de kaart mooie binnenwegen te zoeken voor de route. Vaak lukt het niet om de hele route over binnenwegen te rijden en moet er soms een stukje autosnelweg in de route worden opgenomen. Het vergt de nodige ervaring om daarvoor de juiste mix te vinden.
Nadat zij de route globaal op papier hebben staan, gaan de uitzetters eind september op pad. Dan zijn alle bergpassen nog te rijden en een maand later (in oktober) lopen ze het risico dat de eerste sneeuw al valt en er passen worden afgesloten.
De uitzetters zijn inmiddels terug van het uitzetten en de volgende hoofdstukken zullen de komende tijd gevuld worden met hun verhalen.