*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Day-to-day update DAY 1 2010

Op deze pagina worden de verslagen en de foto’s van de eerste etappe van Anzère (Zwitserland) naar Moutiers (Frankrijk) gepubliceerd.



.

.
.

.
.
.
.
.





Verslag eerste etappe Europarit 2010

De start vond dit jaar plaats onder goede weersomstandigheden. De zon scheen s’morgens om acht uur al volop en de buitentemperatuur was al 21 graden. De mensen van de plaatselijke VVV hadden een boog opgezet bij de start, wat een extra feestelijke dimensie aan het geheel gaf.

Link naar foto's van de start gemaakt door Gerdien Tachsel:
http://picasaweb.google.ch/lh/sredir?uname=101064528390212419833&target=ALBUM&id=5481176618207526417&authkey=Gv1sRgCJu5z-jnktrSXw&feat=email

Vanuit Anzère liep de route door de wijngaarden naar Sion en van daaruit volgde een klein stukje autobaan richting de Col de Forclaz en daarna richting Chamonix in Frankrijk.



Foto's van de organisatie:
klik hier voor alle foto's van de organisatie
http://www.mijnalbum.nl/Album=6BTTF43V


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Er was veel verkeer in de Franse dorpjes en er moest diverse keren gestopt worden bij wegwerkzaamheden. Hierdoor waren de meeste deelnemers te laat bij MP 1 op de Col des Arravis.

































In het tweede traject kostte het de uitzetter veel moeite om de deelnemers voor te blijven, niet omdat de deelnemers zo hard reden, maar omdat Henk Beuker op de Col de Colombiere de verkeerde richting koos.

Hij verspeelde daarmee bijna drie kwartier en kon de uitlaatgassen van de deelnemers al bijna ruiken bij de volgende Geheime Meldings Post van Wim Mars en Hennie Kerkdijk. Door wat minder pauzes te nemen liep de voorsprong later weer wat uit.

















De weersomstandigheden bleven de hele dag goed en het was buiten ruim 30 graden met volop zon. Voor de deelnemers rijdt dit een stuk makkelijker dan het sombere weer dat we voorgaande jaren wel eens hadden en iedereen is daardoor bij de finish in een opperbeste stemming. Ook de mensen die te kampen hadden met pech onderweg, want niet alle deelnemers zijn heelhuids aan de finish gekomen, al bleef de schade beperkt tot technische problemen.

Equipe 5 (Marijn en Marleen Backx) hadden in de aanlooproute al problemen met de ontsteking en door het vervangen van de sensoren hoopten ze de Burton weer in optimale staat te hebben. Ook de eerste dag ging het weer mis bij 6000 toeren. De motor hield dan in en daardoor konden ze niet volop de passen op. Bij de Meldings Post 1 van Ben Bosch en Frits de Wilde werd besloten een Citroëndealer op te zoeken, maar voordat zij daar aankwamen deden de problemen zich ook bij lagere toerentallen voor. Onderdelen waren in Frankrijk niet voorradig en daarom zal de Burton Car Company er voor zorgen dat er morgenvroeg een nieuwe computer en bijbehorende sensoren in Moutiers zijn, waarna Marijn en Marleen de route weer hopen op te kunnen pakken.

Equipe 46 (René Smalbrugge en Jasper Ponsteen) hadden al vóór MP 1 hetzelfde probleem als in de aanlooproute, met een motor die te warm werd. Ook zij hebben een garage opgezocht, maar het probleem kon niet worden verholpen. Eerst hadden zij nog de hoop om langzaam rijdend in Moutiers te kunnen komen, maar onderweg hebben ze de moed opgegeven en een vervangende auto geregeld. Deze auto wordt in de loop van vrijdag gebracht en zij zullen daarna de route bij één van de MP’s op kunnen pakken. Zij overnachten donderdag ergens langs de route in een hotel.

Equipe 69 (Harm Egbert Muurling en Jan Mulder) kampten vóór MP 1 met een gebroken gaskabel. Zij hadden wel een reserve exemplaar aan boord van hun Burton, maar het vervangen van de gaskabel kostte zoveel tijd dat zij een groot deel van de route hebben overgeslagen.

Equipe 73 (Gerard Tijink en Hasan Konus) roken na de tweede MP bij Theo en Ria Offenberg een penetrante benzinelucht in hun auto. Zelfs de achter hen rijdende Marcel Schutte en Martijn Jansen roken deze lucht en toen de Opel aan de kant van de weg werd gezet voelde de benzinetank in de auto erg warm aan. Er werd geen lekkage geconstateerd en daarom vervolgden ze de route in een rustig tempo. Zodra ze echter weer de passen oprijden begint het probleem weer. Opel Nederland weet geen oplossing en heeft het equipe geadviseerd in Frankrijk een Opelgarage op te zoeken.

Morgenvroeg gaan er enkele equipes minder van start, maar we hopen ook de mensen die problemen hebben in Montbéliard aan de start te mogen verwelkomen, het liefst met hun eigen auto, of anders met vervangend vervoer.

















vorig bericht:
De eerste deelnemers kunnen om 18:10 uur finishen in Moutiers.
Voor deze dag zijn er twee routes uitgezet door Henk Beuker en Hans Dasselaar.

De ‘hoge route’ voert de deelnemers langs het Mont Blanc massief en over de Alpe d’Huez,
bekend van de Tour de France. In de ‘lage route’ zijn een aantal minder hoge,
maar niet minder mooie, bergpassen opgenomen zoals de Col des Arravis en de
Col de la Colombiere.

Aan de hand van de verkeersinformatie zal worden besloten welke route de deelnemers moeten rijden. Tijdens de voorbereidingen is er regelmatig telefooncontact geweest met hotelhouders langs de route en daarbij bleken nog niet alle passen van de hoge route geopend te zijn. Daarom zal gestart worden met de lage route. 74 equipes zullen zich aan de start melden en deze equipes zijn vermeld in de deelnemerslijst die u ook op deze site vindt.