*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Day-to-day update DAY 2 2010

Verslag 2e etappe Moutiers – Montbéliard

Niet alleen het uitzetten van de route vergt veel aandacht van de organisatie, maar ook het regelen van de hotelovernachtingen voor deelnemers en officials moet vooraf worden geregeld. In Moutiers werd de afgelopen nacht doorgebracht in drie hotels; Hotel Ibis net buiten het centrum en de Hotels Terminus en Welcome in het centrum de stad. Bij de hotelindeling wordt rekening gehouden met de samenstelling van de equipes en de jongere equipes zijn in het centrum ondergebracht. Daar konden ze nog tot in de late uurtjes gezellig op het terras verblijven. De organisatie en de meer serieuze deelnemers hebben overnacht in het IBIS hotel en daar ging ’s avonds om elf uur de bar dicht, zodat de gasten de volgende morgen goed voorbereid van start konden gaan. Sommige deelnemers dachten dat het bier op was, maar dat was dit keer niet het geval.


De organisatie is al vroeg op pad. Ruim een uur voordat de eerste deelnemer van start gaat rijden de officials weg om de route te verkennen. Dat houdt in dat er meestal in een lege eetzaal wordt ontbeten.



.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ook de mensen van Video Producties Abbink zijn al vroeg uit de veren en ook zij eten in alle rust. Op de foto ziet u dat voor de parttimers geen bedrijfskleding beschikbaar is. Steef Blikman kan dit jaar slechts twee dagen mee rijden en gaat vanuit Montbéliard op eigen gelegenheid naar huis om zich zaterdag te kunnen melden in het ziekenhuis te Almelo.


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

De auto’s waarmee de deelnemers aan de start komen verschillen enorm. Op de foto's staan twee boxers. De lelijke eend heeft een boxer motor en op de andere foto staat de Porsche Boxster (ook met een ‘platte motor’). Joram en Jilling van Breda hebben veel schik in hun Citroën 2CV waarmee ze al voor het vijfde mee rijden met de Europarit.


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
Sinds de eerste Europarit, 23 jaar geleden, is de techniek sterk verbeterd. Op het dashboard van de Mercedessen wordt veel informatie aangegeven en het brandstofverbruik is vaak een onderwerp van gesprek. De Mercedes 200 CDI van organisator Frits de Wilde verbruikt bij voorbeeld 6,1 liter diesel per 100 kilometer, terwijl Marcel Schutte met zijn Mercedes S65 AMG voor dezelfde afstand maar liefst 27,2 liter nodig heeft. Navigator Martijn Jansen merkte daarbij op dat ze daarbij nog niet eens gek deden.





.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
De eerste deelnemers van de toerklasse arriveerden al vóór elf uur bij Meldings Post 1, bemand door Ben Bosch en Frits de Wilde. Eén van de Cols was nog in nevelen gehuld toen de voorrijder daar passeerde, maar een uur later was de mist al redelijk opgetrokken en de deelnemers hadden een goed zicht op de weg. Zowel de toer- als de sportklasse reden een fotorit waarvan enkele afstanden niet klopten. De deelnemers in de toerklasse hadden daar weinig last van, maar voor de sportklasse waren de opdrachten ongenummerd en niet in de juiste volgorde. Daardoor waren veel sportklassers te laat bij MP 1. De organisatie heeft inmiddels besloten deze MP voor de sportklasse te neutraliseren. De MP bevond zich bij een Pizzeria, maar hier werd weinig ondernemersschap getoond. Het duurde enorm lang voordat er koffie of frisdrank werd geserveerd en de keuken ging pas om 12.00 uur open. Alleen de bemanning van de MP en de startofficials die inmiddels ook waren gekomen hebben op het laatst nog een hapje kunnen eten. Met wat meer inzicht had deze uitbater in één dag een weekomzet kunnen draaien.


De stemming onder de deelnemers was over het algemeen goed en bij deze MP konden mooie plaatjes worden geschoten door onze fotograaf. Zie foto link onderaan dit dag verslag.





.
.
.
.
.

.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Bij de sluiting van de eerste meldingspost is er nog contact geweest met equipe Backx – Backx en de onderdelen bleken om 12.00 uur nog steeds niet op de plaats van bestemming te zijn. Volgens UPS lagen ze nog op het hoofdkantoor in Annecy, maar daar aangekomen hoorde Marijn dat ze ondertussen toch nog naar Moutiers waren gebracht. In de loop van de middag is er weer contact geweest en de onderdelen bleken te zijn aangekomen. Equipe 5 is vertrokken uit Moutiers maar op de autobaan, toen er gas gegeven kon worden begaf de auto het opnieuw en zaterdag zal er een vervangende auto komen. Marijn en Marleen hopen in Trier weer te kunnen starten voor de laatste dag. Onderweg meldt equipe Smalbrugge / Ponsteen dat zij een vervangende auto hebben gekregen en dat zij inmiddels op weg zijn naar de finish in Montbéliard.



Taak van de officials
De officials wachten op hun post totdat alle deelnemers zijn gepasseerd. Daarna zit hun taak er nog niet op, want ze rijden dan als een soort bezemwagen achter de laatste deelnemer aan om vlaggen en stempels op te halen die de uitzetter langs de route heeft geplaatst. Ook geven zij aan andere bemande controles door welke deelnemers er niet zijn gestart of doorgekomen bij hun post. Zo houdt de organisatie zicht op het deelnemersveld. De officials rijden meestal niet tussen de equipes, maar ze genieten wel van de route. Ze komen dan, net als de deelnemers langs schitterende plekken, zoals het Lac de Joux in Zwitserland, hier op de foto. Het werk van Henk Beuker en Hans Dasselaar zit er als uitzetter op en aan het einde van deze etappe dragen zij de route over aan Herman Olthof en Arianne Israël. De officials blijven gewoon in functie en krijgen alleen een nieuwe leider die hun ’s morgens hun plaats wijst. Eigenlijk is het net als in de regering; na de verkiezingen neemt de winnende partij de leiding en de oude regenten gaan terug naar de bankjes in de Tweede Kamer.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
Op het einde van de route hadden de, toen nog in functie zijnde, uitzetters Henk Beuker en Hans Dasselaar enorm veel pech. Op de straat lag plotseling een grote steen en deze scheurde het carter van hun auto open, waarna de olie wegstroomde. Voor hen was het toen over. Hans is met één van de deelnemers meegereden om de finish te verzorgen en Henk heeft er voor gezorgd dat de auto werd weggesleept. Hij werd daarin bijgestaan door de filmploeg die het opviel dat er nog een afsleep auto ter plekke was op een pad naast de weg. Toen zij polshoogte namen bleek deze auto de taak te hebben om een auto weg te takelen die van een hooggelegen bergpad omlaag was gereden en in het struikgewas naast de weg tot stilstand was gekomen. Daarbij waren een ook stenen mee naar beneden gekomen en één daarvan was op de weg, vóór de auto van Henk en Hans beland. Eén van de deelnemers, Karin Veldman, spreekt vloeiend Frans en zij werd vanaf de finish naar de plaats gebracht waar Henk Beuker stond en zij heeft geassisteerd bij de afhandeling van de schade en bij het invullen van de schadeformulieren. Het schijnt dat de eigenaar heeft erkent dat hij de veroorzaker van de vallende steen is. Dat de Europarit ook bij een dergelijk voorval normaal doordraait geeft de professionaliteit en de collegialiteit weer waarmee dit evenement wordt georganiseerd. Hulde aan allen officials en deelnemers die hebben geassisteerd.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.


In Montbéliard wacht nog een andere tegenslag, want donderdag was daar een enorme hagelbui met hagelstenen zo dik als een tennisbal. Steef Blikman had zijn auto daar woensdag bij het finish hotel achtergelaten en trof deze vrijdagavond aan met enorm veel deuken in het dak, de motorkap, de zijkant en in alle uitstekende delen. Deze schade zie je aan alle auto’s die donderdag in Montbéliard aanwezig waren en overal in de stad rijden auto’s met enorme hagelschade.

Foto's van de organisatie:

klik hier voor alle foto's van de organisatie:

http://www.mijnalbum.nl/Album=YQITEYNX






Verslag van 4 juni:
Op deze pagina worden de verslagen en de foto’s van de tweede etappe van Moutiers (Frankrijk) naar Montbéliard (Frankrijk) gepubliceerd.

De eerste deelnemers kunnen om 18:03 uur finishen in Montbéliard.
Deze route, uitgezet door Henk Beuker en Hans Dasselaar voert de deelnemers langs het meer van Genève en over ondermeer de Col de Marchairuz.