*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Day-to-day update DAY 4 2010

Verslag 4e etappe Europarit 2010 Trier – Hellendoorn


.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
De laatste nacht brachten alle deelnemers en de organisatie in één hotel door gelegen aan de rivier de Moezel in Trier. Het hotel telt maar liefst veertien verdiepingen en heeft 215 kamers. De mensen van de Europarit konden tegelijk in één zaal dineren en daar was een enorm buffet opgesteld.


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


.
.
.
.







.


In het routeboek was bij één van de opdrachten aangegeven dat men richting Luxemburg reed en omdat er tijdens de instructie avond in Hellendoorn was medegedeeld dat de brandstof daar erg goedkoop is kwamen diverse deelnemers vagen wanneer ze daar aan zouden komen. Dat bleek echter pas in etappe vier te zijn. Official Piet van der Veer overtrad noodgedwongen de milieuregels door zonder zeil onder de auto uit een jerrycan brandstof bij te vullen.


.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Vanaf de start stond er eerste een rondrit door Trier op het programma die de deelnemers langs de Porte Negro voerde waar de Deutschlandrally start. Dit is een WK rally en daar komen ook de fabrieksteams aan de start. Het rondje door het centrum van Trier was niet alleen uit toeristisch oogpunt in de route opgenomen, maar moest ook gereden worden om over de Römerbrücke aan de overkant van de Moezel te komen.



.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
De eerste meldingspost, bemand door Theo en Ria Offenberg, was naast een tankstation in Luxemburg gelegen. In deze trendy gelegenheid waar de deelnemers een half uur pauze hadden tankten ook de officials snel even bij.

.





.





.
.
..





.





.



Vanaf de eerste MP reden de deelnemers een regelmatigheids etappe door het grensgebied van Luxemburg en Duitsland, waarbij enkele keren de grens werd overschreden. In deze etappe moet men zich exact aan een gemiddelde snelheid houden en onderweg rijdt men langs enkele meldingsposten en zelfstempelaars waar de tijd wordt genoteerd. Op deze wijze kan worden bepaald of de deelnemers te vroeg of te laat bij een MP zijn en voor elke minuut afwijking krijgen ze minder punten bij die MP.


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Er nemen dit jaar veel Porsches mee aan de Europarit. Ook de verstokte BMW rijder Erik Braunius rijdt met een Porsche voorbij. We vroegen hem of hij van zijn geloof was afgestapt, maar hij gaf de simpele verklaring dat Erik van de Maat tegenwoordig op tarief staat en veel Porsches op de weg moet zetten.


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
De bemanning van de meldingsposten moeten een hele administratie bijhouden. De controlekaarten van de passerende deelnemers moeten worden gestempeld, er worden mededelingen doorgegeven en ook worden de doorkomsttijden op controlestaten genoteerd. Vooral dit laatste is van belang want pas als alle equipes zijn geweest kan de bemanning van de meldingspost vertrekken.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Oranje is al jaren de kleur van de Europarit en ook sommige deelnemers zijn voorbereid voor het WK voetbal. Ze laten daarbij duidelijk zien wie hun favoriet is. Zelfs de bekleding van sommige auto’s is al aangepast.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Eén van de meest gefotografeerde situaties vandaag is ongetwijfeld het Belgische dorpje Burtonville. De Burtonrijders kunnen het niet laten even bij het plaatsnaambord te poseren samen met hun auto en ook fotograaf Ben Bosch neemt de tijd om daar de meest orgininele foto te (laten) maken.



.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
De deelnemers zijn over de route en ook dit jaar is het weer gelukt om ook de laatste dag weinig over de autobanen te rijden.
























.


























.






.
.
.
.
.
.




Vanuit België rijden de equipes naar Airport Weeze waar wordt gecontroleerd hoe behendig ze zijn met hun auto. Tijdens een slalom bemand door Henri Hekman en Wouter Kerkhof komt het vooral aan op stuurmanskunst en minder op de snelheid.


.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
. .
.
.
.


















.


Equipe 3 Bertus Hengstman - Gerwin Bosch hadden zaterdag op het eind van de dag de pech dat de achterwielophanging kapot ging. Tegen middernacht werd een vervangende auto afgeleverd en aanvankelijk leek het erop alsof zij de handdoek in de ring wilden gooien. De organisatie heeft hen ervan weten te overtuigen dat er nog een prachtige route op het programma stond en om nog een dag langer van de gezellige sfeer onder de deelnemers te kunnen genieten is besloten om ’s morgens toch van start te gaan.












.
Foto's van de organisatie.
Klik hier voor alle foto's van de organisatie:


Voorgaand bericht (4 juni)

Op deze pagina worden de verslagen en de foto’s van de vierde etappe van Trier (Duitsland) naar Hellendoorn (Nederland) gepubliceerd.

De eerste deelnemers kunnen om 19:01 uur finishen op de Hofmansweide in Hellendoorn.
Deze route, uitgezet door Herman Olthof en Arianne Israël voert de deelnemers door Luxemburg en België en vervolgen langs vliegveld Weeze, waar een behendigheidsproef kan worden gereden op één van de parkeerplaatsen.