*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Routeplanning 2011

Het plannen van de route voor de Europarit 2011 heeft al maanden geleden plaats gevonden. Zodra de uitzetters hun belangrijkste werk,het in concept afleveren van het routeboek, afhebben beginnen zij te brainstormen over de route voor het volgend jaar. Het gebied waar zij graag willen rijden staat eigenlijk al vast voordat de vorige editie van de Europarit wordt verreden.

Direct na de Europarit nemen de plannen wat concretere vormen aan en voor 2011 is gekozen voor de Dolomieten. In dit gebied liggen een aantal prachtige bergpassen die twee jaar geleden al eens in de route zijn opgenomen, maar toen in de tegenovergestelde richting. De Europarit gaat dit jaar in Oostenrijk van start in het plaatsje Reute en we hebben daar al enkele keren overnacht tussen de verschillende etappes. Deze plaats ligt net over de grens en is gemakkelijk in een dag te bereiken vanuit Nederland.

De uitzetters beginnen hun werk met het verdelen van de etappes en in 2011 worden de eerste twee etappes op donderdag en vrijdag uitgezet door Herman Olthof en Arianne Israƫl. Henk Beuker en Hans Dasselaar nemen de derde en vierde etappe voor hun rekening.

Vervolgens moeten etappeplaatsen worden gezocht en daarbij moet rekening worden gehouden met etappes van ongeveer 500 kilometer per dag. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat er hotels aanwezig zijn die de grote groep van circa 190 personen kunnen herbergen en die een kamerprijs offreren die binnen het budget blijft. Het inschrijfgeld staat namelijk al vast en om daarmee uit te kunnen moet er flink onderhandeld worden door de uitzetters.

Daarna begint het echte werk en gaan de uitzetters aan de slag om op de kaart mooie binnenwegen te zoeken voor de route. Vaak lukt het niet om de hele route over binnenwegen te rijden en moet er soms een stukje autosnelweg in de route worden opgenomen. Het vergt de nodige ervaring om daarvoor de juiste mix te vinden.

Nadat zij de route globaal op papier hebben staan,gaan de uitzetters eind september op pad. Dan zijn alle bergpassen nog te rijden en een maand later (in oktober) lopen ze het risico dat de eerste sneeuwval valt en er passen worden afgesloten.
De uitzetters zijn inmiddels terug van het uitzetten en de volgende hoofdstukken zullen de komende tijd gevuld worden met hun verhalen.