*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Etappe 1 - 2008

Verslag uitzetten Europarit 2008.

Begin september 2007 zijn Hans Dasselaar en o.g. begonnen met het uitzetten van de Europarit 2008. Na de vele voorbereidingen thuis, waarbij de vele kaarten werden bestudeerd en op de computer meerdere keren verschillende routeplanners werden geraadpleegd, was het dan eindelijk zover.


Op zondagmorgen vertrokken we naar Rauris en na een goede nachtrust zijn we de volgende morgen begonnen met het uitzetten van de route.
Zoals alom bekend begint de Europarit 2008 op donderdagmorgen 05 juni 2008 om 08.00 uur in Rauris. Op woensdagavond 4 juni a.s. vindt in Rauris op een nog te bepalen locatie de technische keuring van de voertuigen plaats en wel tussen 19.00 en 21.00 uur.
Iedere deelnemer kan / moet dus op eigen gelegenheid naar Rauris rijden, waar door de organisatie voor de overnachting van woensdag op donderdag wordt gezorgd.

Etappe 1, welke op donderdag 5 juni wordt gereden, gaat van Rauris naar Passo Pellegrino in de Dolomieten in Italië en is ongeveer 460 km lang. Vanuit Rauris rijden jullie via de plaatsjes Embach en Lend over de bij velen bekende zeer smalle weg naar Goldegg. Schwarzach, Wagrain en Altenmarkt naar de Radstädter Tauern. Een prachtige en mogelijk bekende route. Daarna gaan de deelnemers langs de Katsbergpass naar Innerkrems en vindt men daar de MP. 1 in Kremsbrücke. Tot hier is de route voor zowel de deelnemers aan de toer- als aan de sportklasse gelijk, zij het dat er verschil zit in de gemiddelde snelheden.


Vanaf MP 1 geldt er voor de sportklasse een kaartleesdeel en rijdt de tourklasse middels het bol-pijl systeem richting MP 2, echter in de te volgen route bevinden zich duidelijke verschillen. Beide klassen komen op een bepaald punt langs de Milstätter See, vanwaar men (bij goed weer) van een schitterend uitzicht kan genieten.
Via Paternion, de Windische Höhe, de schitterende Nassfeldpass rijden we Italië binnen en vervolgen de route over een zeer smal traject door nagenoeg onbewoond en bij velen onbekend gebied. Over een afstand van ongeveer 35 kilometer geldt voor zowel de tour- als de sportklasse een regelmatigheidstraject, waarbij voor beide klassen dezelfde snelheid zal worden aangehouden, omdat inhalen gewoon ONMOGELIJK is.
Voorts nu al de tip niet te dicht achter elkaar te rijden, daar ook het uitzicht naar voren vaak erg gering is.
In de omgeving van Paluzza bevindt zich MP 2 en kunnen de deelnemers opnieuw van een half uur pauze genieten.


Vervolgens gaat men op weg voor het laatste deel naar de Passo Pellegrino. Over de Terza Grande, de Passo di Mauria, Passo Cibiana en de Passo Duran komen we in Agordo en rijden vandaar langs Falcade naar de Passo Pellegrino. In het grote hotel Christallo zullen de meeste deelnemers kunnen overnachten, terwijl een aantal in het iets verdere Moena in het daar legen Sporthotel hun onderkomen vinden.

Echter voordien zal iedere equipe een bepaalde proef moeten rijden, welke op de grote parkeerplaats vlak voor de Finish zal worden gehouden. Wat deze proef precies inhoudt, houden wen nog even geheim; wel dat de kansen op een goed resultaat voor een ieder even groot zijn, omdat alle deelnemers aan de proef deze in dezelfde auto zullen afleggen.

Naar etappe 2.