*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Day-to-day update DAY 3 2010

Verslag etappe 3 Montbéliard – Trier

In Montbéliard werd er overnacht in twee hotels, Hotel Campanille tegenover de enorme Peugeot fabriek en in Hotel Arianis bij het zeshonderd meter verderop gelegen Peugeot Museum, dat Peugeot fanaten ongetwijfeld kennen. Onze fotograaf Ben Bosch zag daar een Peugeot RCZ, de tegenhanger van de Audi TT, en een zeer gedateerde Peugeot van net na de oorlog.

.


.

.

.

.

..



.

.

.

.

.

.

..

.

.

.

.

.

.

De fotograaf werd vanmorgen met een schok wakker. Hij had de wekker net als de andere dagen op zes uur laten staan en één van de eerste handelingen na het ontwaken is kijken hoe de weersomstandigheden zijn. Tot zijn grote schrik zag hij uitzetter Arianne Israël al startklaar in de auto zitten. Hij was bang zich een uur te hebben verslapen, maar Arianne was de route nog even door te nemen en de instructies voor de officials te ordenen.


.

.

.

.

.

.

Rudi Pots, bestuurder van equipe 26, werd bij de start al gelukgewenst door Henk Beuker en Hans Dasselaar. Niet omdat hij de afgelopen etappes zo goed had gepresteerd (want dat is pas op 29 juni bekend), maar omdat hij vandaag jarig is.


.

.

.

.

.

.
.
Onderweg worden er door de organisatie stempels langs de route gezet met op een ijzeren paal een stempelkussen waar de deelnemers zelf hun kaart moeten stempelen. Herman en Arianne hadden deze zaterdagmorgen op een onverharde parkeerplaats gezet waar het wat drassig was. Zij stonden er niet bij stil dat het met elke passerende auto modderiger werd en toen Richelle Boon van equipe 78 de kaart wilde bijwerken was de stempel niet meer op een fatsoenlijke manier te bereiken. Zij had geluk dat Gert Smit van equipe 75 wat minder elegant schoeisel droeg en hij bood aan een stempel op de kaart van Richelle te zetten.
.



.

.

.

.

.

.

.

.

.



.

.

.

.

.


.

.

.

Vanmorgen zijn ook equipe 46 Smalbrugge – Ponsteen gestart met hun vervangende auto. Henk Beuker en Hans Dasselaar hadden wat minder geluk, want hun reisverzekering dekte niet het vervangend vervoer en Henk vervolgt de route met equipe 13 Wilfred en Wanda Beuker en Hans rijdt mee met de filmploeg.
Equipe 5 Marijn en Marleen Backx zijn gisteren onderweg gestrand en zij proberen vanavond met een andere auto in Trier aan te sluiten bij het deelnemersveld. Onder de deelnemers bevinden veel technische mensen en er wordt druk gespeculeerd over de oorzaak van de problemen met de Burton van Backx. De meest genoemde oorzaak is een diodeplaat die te warm wordt omdat deze bij de Burton niet op een metalen ondergrond aangebracht kan worden. Het is een aarde probleem en de plaat kan tegen het metaal de warmte niet kwijt. Door oververhitting van de plaat kan de diode stuk gaan, waardoor de meters stuk gaan en ook de accu zou aan de kook kunnen raken. Mogelijk kunnen de specialisten in Zutphen volgende week achter het probleem komen.

De eerste meldingspost bevindt zich op de top van de Grand Ballon, van waaruit de deelnemers een prachtig uitzicht hebben op de Franse Alpen. De route vanaf de start voert door een aantal karakteristieke Fransen dorpjes en het was er al druk met mensen die ’s morgens vroeg hun croissants haalden bij de ‘boulanger’. Het tijdschema is vandaag goed te halen en de deelnemers hebben voldoende tijd voor de koffiepauze bij het restaurant Vue des Alpes.



.

.

.

.

.

.


.

.

.

.

.

.

Dichtbij de meldingpost wordt een ander post opgesteld van waaruit een ander evenement wordt bevoorraad. Maar liefst 6000 fietsers komen vanuit de tegengestelde richting de Grand Ballon opgereden en dit kan tot wat vertraging leiden voor de Europarit deelnemers direct na de meldingspost van Ben Bosch en Frits de Wilde.


.

.

.

.

.

.

.
Autotechnisch Nijverdal legt het af tegen autotechnisch Frankrijk
Nadat de auto van equipe 5 het had begeven en Marijn en Marleen een hotel hadden gevonden besloot Marleen in een dichtbij gelegen café haar verdriet te verdrinken, terwijl Marijn nog druk bezig was om vervangend vervoer te regelen. Marleen bestelde een enorm glas wijn en de ander gasten konden aan haar gezicht zien dat zij met een probleem zat en boden haar hulp. Zij wees deze af omdat het om een technisch probleem ging, maar één van de Fransozen vertelde dat hij thuis over een enorme voorraad gereedschap beschikte en dat hij er van overtuigd was de auto te kunnen repareren. De fam. Backx ging mee en trof inderdaad veel specifiek gereedschap aan. In de stromende regen onder een paraplu werd de motorkap geopend en begon de Fransman systematisch de auto te onderzoeken. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het probleem in de dynamo zat en dat het ging om een koolborsteveertje.
Hij demonteerde zijn eigen boormachine en haalde daar het veertje uit dat hij vervolgens met behulp van Marijn (die inmiddels al een flinke fles wijn op had) ombouwde tot een veer die geschikt was voor de dynamo van de Burton. Daarna liep de motor weer als een naaimachine en beide monteurs hebben midden in de nacht (om circa vijf uur) een rondedans rondom de Burton gemaakt.









.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


.

.

.

.

.

.

.

.

.
Na telefonisch overleg met de organisatie kon die equipe 5 naar de tweede MP leiden en toen zij daar om kwart over drie aan kwamen hadden ze slechts één doel: zo snel mogelijk een routeboek en een controlekaart en daarna weer in vliegende vaart verder met de wedstrijd.



.

.

.

.

.

.
Onderweg van meldingspost twee naar drie kwam er een telefoontje binnen van equipe 3, Bertus Hengstman en Gerwin Bosch, kanshebbers voor de eerste plaats in de sportklasse. Zij waren met hun VW Golf, ongeveer honderd kilometer voor de finish in Trier, achteruit op een grote steen gereden. Daarbij raakte het achterwiel en de wielophanging beschadigd. Ze zijn op eigen gelegenheid naar Trier gereden en hebben daar geregeld dat de auto teruggehaald wordt naar Nederland. Voor het vervolg van de route hebben ze een auto uit Nederland over laten komen. Of ze ook nog voor het klassement gaan wordt vanavond besloten als de ander auto is gebracht.



.

.

.

.

.

.

.
Na de meldingspost twee, bemand door Janny Hallink en Piet van der Veer voerde de route nog door Henridorff; de Franse versie van Vriezenveen. Er was daar één straat met middenin een kerk en aan beide kanten een enorme rij huizen, waarbij het leek alsof er steeds weer een nieuw huis aan de rij was toegevoegd.



.

.

.

.

.

.

Onderweg werden diverse deelnemers en officials geïnterviewd door reporters van Reggestreek Radio die vanuit Hellendoorn belden. De mensen konden rechtstreeks in de sportuitzending hun verhaal over de Europarit kwijt.

.

.

.

.

.

.

.

Op de Grand Ballon konden we ook nog deze foto maken van de zwaar beschadigde auto van Steef Blikman. De plekken waar de hagelstenen zo groot als tennisballen de auto hebben geraakt zijn duidelijk zichtbaar.

De finish van deze dag is in de oude stad Trier, waar alle deelnemers in één hotel waren ondergebracht. Dit hotel heeft een glazen lift aan de buitenzijde van het pand en vanaf de veertiende etage hebben de gasten een schitterend uitzicht over de rivier de Saar.

Tot zover het verslag van de derde etappe.















Foto's van de organisatie
Klik op de onderstaan de link om alle foto's van de organisatie te zien:
http://www.mijnalbum.nl/Album=N6RF7BM7

Vorig bericht (4 juni)
Op deze pagina worden de verslagen en de foto’s van de derde etappe van Montbéliard (Frankrijk) naar Trier (Duitsland) gepubliceerd.

De eerste deelnemers kunnen om 19:05 uur finishen in Trier.
Deze route, uitgezet door Herman Olthof en Arianne Israël voert de deelnemers over de Grand Ballon.