Day-to-day update DAY 3 2010
Verslag etappe 3 Montbéliard – Trier
In Montbéliard werd er overnacht in twee hotels, Hotel Campanille tegenover de enorme Peugeot fabriek en in Hotel Arianis bij het zeshonderd meter verderop gelegen Peugeot Museum, dat Peugeot fanaten ongetwijfeld kennen. Onze fotograaf Ben Bosch zag daar een Peugeot RCZ, de tegenhanger van de Audi TT, en een zeer gedateerde Peugeot van net na de oorlog.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
De fotograaf werd vanmorgen met een schok wakker. Hij had de wekker net als de andere dagen op zes uur laten staan en één van de eerste handelingen na het ontwaken is kijken hoe de weersomstandigheden zijn. Tot zijn grote schrik zag hij uitzetter Arianne Israël al startklaar in de auto zitten. Hij was bang zich een uur te hebben verslapen, maar Arianne was de route nog even door te nemen en de instructies voor de officials te ordenen.
.
Equipe 5 Marijn en Marleen Backx zijn gisteren onderweg gestrand en zij proberen vanavond met een andere auto in Trier aan te sluiten bij het deelnemersveld. Onder de deelnemers bevinden veel technische mensen en er wordt druk gespeculeerd over de oorzaak van de problemen met de Burton van Backx. De meest genoemde oorzaak is een diodeplaat die te warm wordt omdat deze bij de Burton niet op een metalen ondergrond aangebracht kan worden. Het is een aarde probleem en de plaat kan tegen het metaal de warmte niet kwijt. Door oververhitting van de plaat kan de diode stuk gaan, waardoor de meters stuk gaan en ook de accu zou aan de kook kunnen raken. Mogelijk kunnen de specialisten in Zutphen volgende week achter het probleem komen.
Nadat de auto van equipe 5 het had begeven en Marijn en Marleen een hotel hadden gevonden besloot Marleen in een dichtbij gelegen café haar verdriet te verdrinken, terwijl Marijn nog druk bezig was om vervangend vervoer te regelen. Marleen bestelde een enorm glas wijn en de ander gasten konden aan haar gezicht zien dat zij met een probleem zat en boden haar hulp. Zij wees deze af omdat het om een technisch probleem ging, maar één van de Fransozen vertelde dat hij thuis over een enorme voorraad gereedschap beschikte en dat hij er van overtuigd was de auto te kunnen repareren. De fam. Backx ging mee en trof inderdaad veel specifiek gereedschap aan. In de stromende regen onder een paraplu werd de motorkap geopend en begon de Fransman systematisch de auto te onderzoeken. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het probleem in de dynamo zat en dat het ging om een koolborsteveertje.
Hij demonteerde zijn eigen boormachine en haalde daar het veertje uit dat hij vervolgens met behulp van Marijn (die inmiddels al een flinke fles wijn op had) ombouwde tot een veer die geschikt was voor de dynamo van de Burton. Daarna liep de motor weer als een naaimachine en beide monteurs hebben midden in de nacht (om circa vijf uur) een rondedans rondom de Burton gemaakt.
.
Na de meldingspost twee, bemand door Janny Hallink en Piet van der Veer voerde de route nog door Henridorff; de Franse versie van Vriezenveen. Er was daar één straat met middenin een kerk en aan beide kanten een enorme rij huizen, waarbij het leek alsof er steeds weer een nieuw huis aan de rij was toegevoegd.
.
Tot zover het verslag van de derde etappe.
Foto's van de organisatie
Vorig bericht (4 juni)
Op deze pagina worden de verslagen en de foto’s van de derde etappe van Montbéliard (Frankrijk) naar Trier (Duitsland) gepubliceerd.
De eerste deelnemers kunnen om 19:05 uur finishen in Trier.
Deze route, uitgezet door Herman Olthof en Arianne Israël voert de deelnemers over de Grand Ballon.