*** Laatste update: zie "nieuws en deelnemerslijst 2011" ***

Nieuwsarchief

Nieuwslijst met oude nieuwsberichten
EUROPARIT 2010 day-to-day-updates:
Proloog Technische keuring
Etappe 1 Anzère (Zwitserland) naar Moutiers (Frankrijk)
Etappe 2 Moutiers (Frankrijk) naar Montbéliard (Frankrijk)
Etappe 3 Montbéliard (Frankrijk)– Trier (Duitsland)
Etappe 4 Trier (Duitsland) – Hellendoorn


. . . . . . . . . Aanloop naar de start van de Europarit.
Zowel de deelnemers als de organisatoren maken zich op voor de start van de 23e Europarit. De auto’s worden onderworpen aan een laatste inspectie om woensdag avond goed de technische keuring te doorstaan. Elke deelnemer heeft bij de laatste ‘briefing’ op dinsdag 1 juni een formulier meegekregen met de punten waarop wordt gecontroleerd en daarop kunnen ook de gegevens van paspoort en rijbewijs worden ingevuld. Deze moeten de deelnemers bij de documentencontrole worden getoond, zodat de organisatie er zeker van is dat de deelnemers in het bezit zijn van geldige reisdocumenten. Ook wordt er gecontroleerd op een verzekeringsbewijs ‘groene kaart’ en op de APK keuring.
De start vindt ook dit jaar ‘op locatie’ plaats en dit jaar is gekozen voor het Zwitserse Anzère, een goed uitgangspunt voor een route door de Franse Alpen. De start ligt bijna duizend kilometer van Hellendoorn en dit geeft een extra dimensie aan de Europarit; er moet nu meer nadruk worden gelegd op de voorbereiding, want het is niet mogelijk om snel nog even naar huis te rijden als bij de start blijkt dat er iets vergeten is. Het zelfde geldt ook voor het organisatie comité dat er voor moet zorgen dat alle officials en de benodigde materialen op tijd ter plekke zijn. De organisatie verplaatst zich langzaam aan richting Zwitserland, maar het wedstrijdsecretariaat blijft nog zo lang mogelijk operationeel om de laatste voorbereidingen nog te kunnen regelen. Op de dag van de keuring en documentencontrole vertrekken Ben Bosch en Frits de Wilde richting Anzère. Zij rijden niet de meest snelle weg, want in etappeplaats Montbéliard wacht één van de officials die van daaruit meegenomen moet worden naar de start. Ook uitzetter Henk Beuker is tot op het laatste moment bezig met de voorbereidingen. Hij moest nog een keuze maken uit twee routes voor de eerste dag en na veel telefonisch contact met Italiaanse hotelhouders is duidelijk geworden dat de hoge bergpassen, waaronder de ‘Pêtit Bernard’ en de Colombier, pas in het weekend open gaan. De hotelhouders daar hadden de Europarit graag willen ontvangen en hebben hun best gedaan om de plaatselijke autoriteiten te bewegen de passen enkele dagen eerder te openen, maar dit is niet gelukt. De eerste dag wordt er daarom gestart voor de ‘lage route’; een route met minder haarspeldbochten en meer dorpjes. Hoewel de uitzetters van te voren afspraken maken met restaurants over een rustpauze onderweg komt het soms voor dat op het laatste moment een afspraak afgezegd wordt. Dit jaar kwam er een telefoontje uit Frankrijk, waar op vrijdag de derde meldingpost gepland was, dat men bezig was met een interne verbouwing en dat men daardoor gesloten is. In zo’n geval moet de uitzetter in allerijl naar een ander restaurant in de buurt zoeken en de deelnemers informeren over deze wijziging in de route.
Het grootste deel van de officials is inmiddels in Anzère aangekomen en zij gaan daar alvast de start voorbereiden. De deelnemers worden verwelkomd bij Trachsel Agency, waar de echtgenote van één van de eigenaren een Nederlandse is. Dit jaar heeft dit bureau de hotelindeling en de sleuteluitgifte verzorgd en zij hebben namens de organisatie regelmatig overleg met de plaatselijke VVV. De organisatie van de Europarit gaat de keuringslocatie aankleden en zorgt ervoor dat er voldoende parkeergelegenheid is voor de auto’s van de deelnemers.

Verzamelen in Anzère. Deelnemers aan de Europarit verzamelen zich in Anzère Woensdag 9 juni komen de deelnemers aan de Europarit 2010 bijeen in het Zwitserse Anzère gelegen in het berggebied boven Sion. . Omdat een groot aantal deelnemers al eerder op pad gaat heeft iedereen tijdens de instructie avond een voucher gekregen waarmee men zich kan melden bij Trachsel Agency (Rue du Nord 5, Anzère) die de hotelovernachting heeft geregeld. Dit bureau bevindt zich in het centrum van Anzère en het staat aangegeven op de plattegrond in hoofdstuk 6 van het reglement. . Ook krijgen de deelnemers te horen waar en hoe laat zij die avond kunnen dineren en waar zij de volgende morgen kunnen ontbijten. Vanaf 18.00 uur kan men zich melden voor de technische keuring en de documentencontrole. Vooraf moeten de voorruitsticker de verplichte reclame en het rallybord worden opgehaald en op de auto worden aangebracht. Daarna kan de auto worden gekeurd en kunnen de documenten (paspoort, rijbewijs en groene kaart) gecontroleerd worden.
Deze formaliteiten vinden plaats op het plein voor Trachsel Agency, maar de organisatie probeert nog een mooiere locatie te vinden midden op een dorpsplein dat normaal gesproken alleen voor voetgangers toegankelijk is. Als dat lukt zal de route daar naar toe worden aangegeven. Voor foto's kijk bij de dagelijkse updates "technische keuring" op de homepage. De organisatie hoopt dat iedereen voor 21.00 uur aanwezig is en wenst alle deelnemers een goede reis. . . ----------------------------------------------------------------------------------- Belangrijke data Europarit 2010:
19 januari FILM- EN INFOAVOND V
2 mei OEFEN EUROPARIT V
1 juni INSTRUCTIEAVOND V
9 t/m 13 juni DE EUROPARIT 2010 V 2
9 juni PRIJSUITREIKING V
----------------------------------------------------------------------------------- . .Voorbereidingen Europarit 2010.
Vandaag (zaterdag 5 juni) was het een drukke dag voor veel europarit deelnemers. Voor de meesten de laatste vrije dag voor het vertrek. De laatste dingen regelen en het bestickeren van de auto's. Hier equipe Hengstman/Bosch met het resultaat voor editie 2010. Ben je ook druk bezig, mail ons je acties, je bijzondere auto of je eigen unieke europarit verhaal.

Tips Herman Olthof en Arianne Israël geven ons een paar handige tips via hun eigen site. Natuurlijk willen we u die niet onthouden:
De Duitse Milieusticker Sinds januari 2008 komen in Duitsland steeds meer steden waar je met de auto het centrum (‘Umweltzone’) nier meer in mag als je geen milieusticker hebt. Het ‘Umweltbundesamt’ breidt het aantal steden met een ‘Umweltzone’ almaar verder uit. Wil je, ook als Europaritrijder, toch zo’n stad in dan heb je een ‘Umweltplakette’ nodig. Gelukkig doet Trier nog niet mee! Maar voor de toekomst is hier alvast een korte uitleg. Een ‘Umweltplakette’ (of Milieusticker) is er in drie kleuren die verband houden met de emissieklasse van de auto. Groene sticker (benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992, dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005); Gele sticker (dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006); Rode sticker (dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001). Met welke kleur sticker een auto de Umweltzone mag inrijden wordt op een onderbord aangegeven. Als je een Europese Gehandicaptenkaart hebt, en je legt hem duidelijk achter je voorruit dan heb je geen‘Umweltplakette’ (of Milieusticker) nodig. De stickers zijn te koop bij de Duitse keuringsinstanties TÜV en Dekra voor 5 tot 10 euro. Kijk voor meer informatie en adressen op www.vdtuev.de en www.dekra.de. In Nederland, bij de ANWB kosten de stickers € 12,50 per stuk. Klik hier voor een overzicht Umweltplakettes en Umweltzones
——————————————————————————————————————————
Nieuwe brandstof in FrankrijkSP95-E10 vervangt Euro 95 Veel tankstations in Frankrijk hebben de brandstof Euro 95 vervangen door E10. Aan deze nieuwe brandstof is 10% bio-ethanol toegevoegd. De nieuwe brandstof is herkenbaar aan de aanduiding SP95-E10. SP = Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% Bio- ethanol. Niet alle auto’s kunnen op E10 rijden. De meesten wel. ANWB en ADAC hebben een overzicht gemaakt waarop alle auto’s staan die op de nieuwe brandstof kunnen rijden. ANWB adviseert auto’s (en motoren) die niet op de lijst staan ‘SuperPlus 98’ te tanken. Volgens hen kan deze benzine, met octaangetal 98, ongestraft gebruikt worden in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden. Klik hier voor het overzicht om te zien of uw auto op E10 kan rijden (pdf)

———————————
Tips, trucs en inside information voor deelnemers Europarit 2010 In het dagboek/weblog van een Europarit-uitzetter staat informatie over de route, routebeschrijvingstechnieken, zoekfoto’s en vindt u aanwijzingen en tips om de Europarit 2010 goed te kunnen verrijden. Klik hier voor het dagboek/weblog van een Europarit-uitzetter

——————————————————————————————————————————
Ridder Donderdag 29 april 2010 zijn Henk en Ali Beuker koninklijk onderscheiden vanwege het vele vrijwilligerswerk dat zij op diverse fronten doen. Bij Henk speelde ook zijn inzet als uitzetter van de Europarit een belangrijke rol. De ASVH en de Europarit commissie willen hem (en natuurlijk ook Ali) nog van harte feliciteren met deze onderscheiding die voor hen beide als een complete verrassing kwam. Natuurlijk waren er meer mensen die een onderscheiding kregen en één daarvan was Frits van Buren, die de Europarit 2010 aan de startplaats Anzère heeft geholpen. Frits was vorig jaar aan de start in Rauris en hij hoorde dat we in 2010 graag richting Franrijk zouden willen gaan en hij attendeerde ons toen op de wintersportplaats net boven Sion in Zwitserland. Ook Frits willen wij gelukwensen met zijn onderscheiding. .

De EUROPARIT 2010 is gecontroleerd. . . . . . . . . . . . . . .
O.l.v. Frits de Wilde is de afgelopen week de route gereden. Dat houd in dat het routeboek op foutjes is gecontroleerd, de hotels opnieuw zijn bezocht en de afspraken nogmaals zijn door genomen. Tussen door is er schijnbaar nog tijd geweest om hier en daar even een plaatje te schieten. En die willen we u niet onthouden.

Women in control . . . . De Oefen-Europarit 2010 heeft een primeurtje: het is de eerste keer dat een Oefen- Mini- of de echte Europarit gecontroleerd is door vrouwen. Waarom eigenlijk niet? Dames zijn sterk in opkomst in de top van alle klassementen. Daar moet je met de organisatie van je evenement rekening mee houden, toch? Op woensdag 7 april was het zover. Voor het eerst bij elkaar in de auto, voor het eerst met elkaar een autorit controleren. Best spannend. Gelukkig hebben uitzetters Tim Rietveld en Gerben Abbink, net als vorig jaar, een prachtige route uitgezet. En het was bovendien schitterend weer. Jammer dat het dakje van de VW vast zat. Maar afgezien daarvan hebben we een superdagje gehad. Net als de deelnemers straks ongetwijfeld ook zullen hebben. Twente en Salland laten zich van hun beste kant zien. Pittoreske boerderijen, eindeloze landerijen, prachtige coulissen en stukken bos en berg; alles zit er in. Hier en daar hebben we een afstandje, een verkeersbordje of een situatie-schetsje aangepast in de hoop dat deelnemers dat ook zo zien. Bij ‘de Poppe’ in Markelo konden we heerlijk genieten op het terras (waren we toch nog even in die aangename voorjaarsbuitenlucht). Het stukje foto-route zorgde voor wat spektakel voor ons, maar voor deelnemers zijn de ‘bugs’ eruit gehaald. Mag dus geen probleem meer zijn. Wij vonden het erg leuk om de route te controleren en hebben een fijne dag gehad. Hopelijk hebben deelnemers dat straks op 2 mei ook. In ieder geval: Pluim voor de uitzetters! Janny Hallink en Arianne Israël

Eurol Oil Dinand de Leeuw Van de directie van Eurol B.V. ontving de ASVH een uitnodiging voor een receptie van Dinand de Leeuw. Op de kaart stond de volgende tekst: 'De leeuw verdedigt zijn territorium met zijn leven en zorgt dat de leden van zijn groep het aan niets ontbreekt.Als een ware leider zorgt hij voor een goed bestaanvoor zijn volgelingen.' Op een zelfde manier heeft Dinand de Leeuw al meer dan 31 jaar zijn 'territorium' verdedigd voor Eurol. Immer trouw aan zijn klanten en loyaal aan 'zijn' Eurol, daar heeft Dinand als een ware leeuwvoor gevochten.Na jaren van intensieve inzet, gedrevenheid en zorg voor de service naar u als klant, zal Dinand de Leeuw nu gaan genieten van zijn pre-pensioen. Op 5 maart 2010 heeft Eurol B.V. Dinand en zijn familie een receptie aangeboden om zijn nieuwe toekomst feestelijk in te luiden. Dinand was 31 jaar actief voor Eurol Oil, maar bij de ASVH kennen wij hem al veel langer; vanaf de tijd dat hij als service equipe deel uit maakte van de organisatie van de Tien Landen Rit. Hij en zijn broer Berend vormden samen de befaamde “Lion Brothers” die menig gestrande deelnemer weer op pad wist te helpen. In Rauris hadden zij goede contacten met de plaatselijke autobranche en wisten zij meestal wel iets te ritselen als er een equipe was gestrand met pech. Nadat hij bij Eurol Oil ging werken als commercieel medewerker bleef hij zich ook inzetten voor de ASVH. Bij hem konden we altijd aankloppen als er controlekaarten nodig waren voor de kaartleesritten en ook verzorgde hij voor de Europarit jaarlijks de rallyschilden. Hij liet ons met Eurol Oil kennismaken door verschillende producten uit het assortiment als prijs beschikbaar te stellen. De prijzentafel van ondermeer de Europarit ziet er daarmee een stuk gevulder uit. Ook het bestuur van de ASVH en het Organisatie Comité Europarit willen Dinand en zijn familie het allerbeste wensen voor zijn carrière na Eurol Oil.

Deelnemersbereiden zich voor: Editie 2010
Dit schreven we vorig jaar over de gebroeders Stobbelaar: "Dan onze barmhartige "helden" van vorig jaar, de broers Broeze. Hun Porsche is er "bijna" klaar voor. We zullen zien of het een waardige opvolger is voor de Saab van '08 . . . . . . . . . . . . . . . .. We zijn momenteel bezig met de preparatie van een Porsche 911E, 2.2ltr boxer 6 van 1972. Of het allemaal gaat lukken? dat weten we nog niet. Maar we doen ons best. De Saab 96 heeft het perfect gehouden. Deze is verkocht en wordt momenteel gebruikt als auto voor dagelijks woon-werk verkeer van Holten naar Wierden en v.v. Het koetswerk schiet al aardig op. De verrassing zal mogelijk zitten in het mechaniek. aldus: Gerrit & Evert " Ze hebben het dus niet gehaald. Maar voor 2010 lijkt het er meer op! De inschrijving is compleet, de betaling is binnen en de 2.2 van de Porsche 911 is bijna klaar! "Zoals je ziet zit er een beetje schot in. De motor zit nagenoeg in elkaar (vanuit twee kisten een mooie puzzel). Kijken of we deze maand het eerste geluid kunnen produceren." schrijven ze ons.
Na de deelname van een Elburgse equipe in 2009, hebben ze daar grootse plannen voor de volgende Europarit. De wapens (een americaanse en een duitse) worden gesmeed!

Ook al plannen voor de volgende Europarit? Laat het ons weten! A
rtikel Porsche magazine Europarit in de media: Naast de prachtige film van VPA op de kabel tv is ook in de "Insider" (Porsche magazine) een reportage verschenen van de Europarit. . . . . .
Schoon over de finish in 2010. Goede voornemens voor het nieuwe jaar? Bij Autowascentrum Erwin Doctor hebben ze dat wel. Zij willen er voor zorgen dat alle deelnemers dit jaar spik en span over de finish komen! Mooi voor de finish foto's en goed voor de (leesbaarheid) van de sponsoren! . We hebben uitzetverhalen over de europarit toegevoegd Via de menu balk - Route - 2010 -uitzetverhalen kun je over de verschillende etappes diverse dingen vinden. Daarnaast houd Arianne Israel een dagboek bij over het uitzetten van de Europarit, zie hier voor -Links, ook in de menu balk.

Afgelopen jaar zijn we tijdens de Europarit opgehouden door een filmploeg. BMW was bezig met de reclame over de nieuwe BMW X1. Bekijk het resultaat: http://www.youtube.com/watch?v=JkYnn21W8x0 Met dank aan Tom ten Den voor de tip. . . . . . . . . . .

Mini Europarit 20 september 2009 De uitslag>>>
Foto's Mini Europarit 2009 Heb je foto's van de europarit 2009? Stuur dan ons je link naar het publieke album.
Robin>>>

De eerste deelnemer gaat om 10.01 van start bij De Uitkijk in Hellendoorn. Hellendoornsebergweg 8, 7447 PA Hellendoorn http://www.de-uitkijk.nl/

De inschrijving voor de Mini Europarit komt snel op gang. Mogelijk is dat een gevolg van de finish locatie in de nabijheid van Wevers Sport te Markelo. De deelnemers hebben de gelegenheid om in groepen van maximaal 25 personen een kijkje te nemen in het bedrijf van deze succesvolle rallyrijder. Twee dagen nadat de nieuwsbrief is verspreid is de eerste groep al vol. Een groot aantal autosporters zaten al weken te wachten op de mogelijkheid om in te schrijven en zien deze Mini Europarit op de zondag als een mooie afsluiting van een waar rallyweekend. De vrijdag en zaterdag ervoor wordt namelijk de Hellendoorn Rally verreden. Een eerste indruk van Eriks bedrijf >>>
Op 20 september 2009 staat de Mini Europarit op de kalender, die dit jaar zal eindigen bij rallyrijder Erik Wevers in Markelo. Daar kunnen we in kleine groepjes een kijkje nemen in zijn bedrijf dat rally auto’s prepareert. Zodra er meer bekend is over de start informeren wij u hierover. . . Europarit 2010 van 9 t/m 13 juni. Inschrijfformulier EUROPARIT 2010

Inmiddels zijn de contouren van de volgende Europarit al weer zichtbaar. De datum is al weer bepaald en het inschrijfformulier is te vinden op de site. Ook dit jaar is er weer veel belangstelling om in te schrijven en er zijn al diverse inschrijfformulieren ontvangen. We hanteren net als vorig jaar de procedure dat deelnemers van 2009 hun equipenummer van dat jaar kunnen vastleggen door binnen twee weken na de prijsuitreiking in te schrijven en te betalen. Daarna worden de nummers weer in volgorde van inschrijven uitgereikt. In september 2009 wordt de Mini Europarit uitgezet die dit jaar zal eindigen bij rallyrijder Erik Wevers in Markelo. Daar kunnen we in kleine groepjes een kijkje nemen in zijn bedrijf dat rally auto’s prepareert. Zodra er meer bekend is over de datum en de start informeren wij u hierover. In het voorjaar van 2010 komt er weer een film- en informatie avond die vooral bedoeld is voor de nieuwe equipes die de beelden van Video Productie Abbink nog niet hebben gezien tijdens de prijsuitreiking of op de DVD die elk equipe heeft ontvangen. Mogelijk komen de beelden ook nog op de Lokale Omroep Hellendoorn, maar daarvan kunnen de autosporters van buiten de gemeente niet genieten.. . .
Foto's Europarit 2009 Heb je foto's van de europarit 2009?
Stuur dan ons je link naar het publieke album. .
Foto's van de organisatie:
Equipe foto's van Piet van der Veer>>> Technische keuring
Dag 1 Rauris–Dobiacco
Dag 2 Dobiacco–Wenns
Dag 3 Wenns–Michelstadt
Dag 4 Michelstadt–Hellendoorn
Algemeen Europarit 2009 (Janny Hallink)

Foto's van deelnemers: . . . . . . . . . . . . .
Marijn Backx: http://www.mijnalbum.nl/Album=B6MJ8SRD
De Wâldmannen: http://www.dewaldmannen.nl/
Equipe 6, Marc van Coeverden / Henk Kuiper: http://www.mijnalbum.nl/Album-MBDKVDMU-Foto
Equipe 3 en 13, Bertus Hengstman / Gerwin Bosch en equipe 13, Leon Hengstman / Jeanet Kobus: http://www.itneeds.nl/dag1en2/index.htm
Equipe 22, Hans Deijk / Leon Deijk: http://www.mijnalbum.nl/Album-ZYJW3TSJ-Foto
Equipe 23 Tom ten Den / Paulien ten Den : http://picasaweb.google.nl/ttenden/Europarit2009?feat=directlink
Equipe 24 Frans en Jeannette Dekker: http://s125.photobucket.com/albums/p52/fransdekker/Europarit%202009/
Equipe 25, Egbert Huijing / Harm Huijing: http://www.huijing.eu/europarit2009
Equipe 32, Gert van de Braak / Lucia van de Braak http://www.mijnalbum.nl/Album=7RNUTK6X
Equipe 41, RobertKleinlugtenbeld / Angelique Aufderhaar: http://overigefotos.autosport-twente.nl/#home E
quipe 47, Jurgen Haenke / Bas Pronk: >>>




Mini Europarit 20 september 2009 >>>
Uitslag en Foto's. Finish bij Erik Wevers. (update 22 sept '09)
UITSLAG EUROPARIT 2009 .
Foto's Europarit 2009 (update 2 juli '09) >>>
Tijdens de Europarit gemaakt verslag van dag tot dag: Dag 1 Foto's en nieuws Technische keuring Dag 2 Foto's en nieuws Rauris–Dobiacco Dag 3 Foto's en nieuws Dobiacco–Wenns Dag 4 Foto's en nieuws Wenns–Michelstadt Dag 5 Foto's en nieuws Michelstadt–Hellendoorn Evaluatie Europarit 2009 (update 29 juni '09)
Waar zijn deelnemers nu? Volg Equipe 67 live met track and trace>>> informatie Europarit 2009 >>> Etappeplaatsen Europarit 2009>>>

INSTRUCTIEAVOND Op 2 juni was de instructieavond voor de deelnemers aan de Europarit 2009 zij ontvingen daar de laatste mededelingen van de organisatie, en een deel van het materiaal. Besproken is o.a.: Stand van zaken: 86 Equipes die meegaan. Rond de 25 officials die onderweg of bij start en finish helpen. Vandaag een deel van alle materialen uitgereikt. Reglement afgelopen weekend ontvangen. Alle verdere voorbereidingen zijn rond. Woensdagavond 10 juni documentencontrole en technische keuring. In Rauris (Oostenrijk). Van 18.00 tot 21.00 uur. Route reeds bekendgemaakt, maar u mag volledig zelf bepalen. Denk aan: Rijbewijs, paspoorten, verzekeringsbewijs, enz…… Reis- en ongevallenverzekering. Maar ook: stempelkussen, plakband, enz… Keuring: Algemene staat van de auto. APK (indien vereist). Gevarendriehoek, - hesje, verbandtrommel. Controle op "rally"-uitingen. Filmploeg: Gehele evenement wordt gefilmd. Graag niet toeteren bij langsrijden! DVD wordt getoond en uitgereikt bij de prijsuitreiking. Europarit = Algemene toertocht! Denk aan: - medeweggebruikers - snelheid - dorpen en verdere omgeving Gehele route wordt gereden volgens een Ideale Tijd. Apart vel uitgereikt met daarop starttijden, afstanden en tijden. Voor u als deelnemer geldt dan ook de zgn. ideale passeer tijd (IPT). Bijzonderheden tijdens de etappes: - worden aangegeven bij de start, MP's en contoleposten. - ook start en finish van de e.v.t. bijzonderheden worden aangegeven. - kijk hiervoor heel goed in het reglement. Doorgaande route: - rotondes - wegen met bordje DLW - kijk goed naar andere borden of hoe de wegen lopen! Kijk goed bij controleposten naar Mededelingen. Bij CV’s ook vraagnr. noteren. Bij zelfstempelaar tijd noteren (denk aan relatie met IPT). Bij pech: Graag zo snel mogelijk organisatie waarschuwen. Voor tel.nummer zie ook reglement. Als u verhinderd was, verzoeken wij u contact met de organisatie op te nemen en aan te geven op welke wijze u het materiaal, alsnog, wilt ontvangen. Tijdens deze avond werden de belangrijkste punten van het reglement doorgenomen, van belang voor een goed verloop van uw deelname. Het reglement hebben wij als bijlage bij nieuwsbrief 5 toe gestuurd.

Track en trace
equipe 67 Michel Bayings en Menno Derickx Dit jaar heeft Menno Derickx (equipe 67) hun Burton voorzien van een transponder die voortdurend signalen uitzendt die opgevangen worden door een satelliet. Via een speciaal door Menno gebouwde pagina, is het voor het thuisfront mogelijk te volgen waar het deelnemersveld zich op dat moment bevindt. Klik hier of kopieer onderstaande in uw browser om Michel en Menno te lokaliseren. http://panels.findwhere.com/europarit/index.asp

Controle deelnemersgegevens Tijdens de Europarit hanteert de organisatie een deelnemerslijst met daarop de gegevens van bestuurder, navigator en auto. Aan u de vraag ons te helpen deze lijst zo volledig en correct mogelijk te krijgen. U als deelnemer hebt al diverse keren gegevens aan ons door gegeven. Van een aantal equipes hebben wij nog niet de auto en het kenteken daarvan, waarmee wordt deelgenomen. Om de juiste gegevens in het bestand te krijgen dat wordt gebruikt voor het genereren van diverse lijsten willen wij u verzoeken op de lijst die wordt meegezonden met deze nieuwsbrief te kijken of uw gegevens daar juist op staan vermeld. Ontbrekende gegevens en correctie krijgen wij graag nog deze week van u door. Informatie thuisfront De organisatie van de Europarit besteedt ook altijd veel aandacht om het thuisfront op de hoogte te houden van het verloop van de rit. De nieuwsbrieven hebben daar een rol bij en ook het bijwerken van deze site heeft onze aandacht. Het verzamelen van informatie tijdens de Europarit is erg moeilijk omdat we niet voortdurend het hele deelnemersveld in beeld hebben. Ben Bosch die het afgelopen jaar al actief bezig is met de vormgeving van de site en het continu verversen van de informatie heeft een aantal ideeën naar voren gebracht om u beter op de hoogte te gaan houden. Hij is tijdens de Europarit de spil in de informatievoorziening en deelnemers kunnen bij hem leuke verhalen kwijt over wat er onderweg gebeurd. Uiteraard heeft hij geen zicht op het hele deelnemersveld en is hij aangewezen op de ondersteuning van de deelnemende equipes en de bemanning van de meldingsposten. Van deze informatie zal ook gebruik worden gemaakt door de filmploeg die een beeldverslag maakt van de Europarit en die in opdracht van de organisatie voor elk equipe een DVD maakt die tijdens de prijsuitreiking beschikbaar is. Controle routeboek Het routeboek is inmiddels gecontroleerd en tijdens die controle zijn ook de laatste puntjes op de i gezet.

Bij de controle van het routeboek gaat het er vooral om of de route juist in het boek staat. De uitzetters laten dat over aan een ander lid van het Organisatie Comité die, net als de deelnemers, nog niets van de route weet. Tijdens de controle wordt vooral gelet op de situatie tekeningen en op de afstanden.
Ook wordt er gekeken of alle wegen nog te rijden zijn en als dat niet het geval is proberen de controleurs te achterhalen hoe lang een wegopbreking duurt en of de wegwerkzaamheden tijdens de Europarit gereed zijn. Bij twijfel wordt alvast een omleiding gezocht om het de uitzetters makkelijker te maken. Waar verder nog aandacht aan wordt besteed zijn route’s naar de verschillende hotels. Uitzetter Henk Beuker heeft u al geadviseerd met navigatieapparatuur op pad te gaan om de hotels in Michelstadt te vinden, maar wij beseffen dat niet iedereen over zoiets beschikt. Daarom hebben de routecontroleurs ook daar aandacht aan besteed. Zodra u bij de Finishcontrole komt krijgt u een blad waarop de route naar uw hotel is aangegeven.

Aanrijroute naar Rauris
Om er voor te zorgen dat alle deelnemers en officials de weg naar Rauris kunnen vinden zijn er een tweetal routes beschikbaar; een snelle route, voor degene die op woensdag vanuit Nederland vertrek en een toeristische route voor hen die in meerdere dagen naar Rauris willen rijden. Vorig jaar is er al een route gemaakt vanuit Hellendoorn naar Rauris. Deze route (de snelle route) loopt over de A45 van Dortmund naar Würzburg. Dit jaar is er ook een toeristische route op papier gezet met een tussenstop in Irschenberg net voorbij München. Beide routes worden tijdens de instructie avond uitgereikt. Het staat iedereen vrij om zelf te bepalen welke route hij kiest, maar we willen u er nog wel op attenderen dat er wordt gewerkt aan de A1 vanaf Hengelo richting Oldenzaal en verderop richting Duitsland. Het is daarom verstandig uw route niet over Kassel te plannen. De toeristische route vermijdt de drukke autobahn A3 (Frankfurt - Neurenberg). Daar gaat u even ‘weg van de snelweg’ en komen bij Ochsenfurt de A7 op. Over de A7 komt u langs de historische stad Rothenburg o.d. Taube die op zich een bezoek waard is. Dan rijdt u in de buurt van Gunzburg (waar het Duitse Legoland is) de A8 op en gaat de route om München heen.

Als u de toeristische route neemt kunt u op elke willekeurig plek langs de route overnachten. Bij het uitzetten is als eindpunt gekozen voor Irschenberg; net voorbij München dicht bij de autobahn naar Salzburg. Vanuit Irschenberg loopt de route naar Bergtesgaden, de plaats waar Hitler zijn onderkomen had tijdens de Tweede Wereld oorlog. Via een panoramastrasse op de grens van Duitsland en Oostenrijk hebt u zicht op het Kehlsteinhaus, ook wel het Adelaarsnest genoemd. Dit was het theehuis waar Hitler regelmatig van de omgeving genoot. Tijdens het uitzetten kon deze historische plek niet bereiken, want vanwege lawines liep de bus die de toeristen naar de 125 meter hoge lift vervoert niet. Na 15 mei is de weg weer schoon en u hebt wel de mogelijkheid om die plek te bezoeken. Vanuit dit gebied bent u in ongeveer een uur in Rauris.

Uitslag Oefen Europarit
Op zondag 3 mei is de oefen Europarit verreden. De rit was uitgezet door Tim Rietveld en Gerben Abbink. Winnaars zijn André Oost en Dennis Wijnen in de sportklasse en Felix en Desiree Bosman in de toerklasse. Aan de oefen Europarit namen maar liefst 64 equipes deel. Na de start bij Restaurant ‘de Kroon’ in Hellendoorn reden de deelnemers via de Lemelelerberg richting Dalfsen waar een rustpauze was opgenomen in de route.
De tweede etappe liep via de prachtige weg achter het station van Dalfsen naar Luttenberg en de start was wederom bij restaurant ‘de Kroon. De mooie rit trok veel nieuwe deelnemers die ervaring op wilden doen met de systemen die zij tijdens de Europarit tegen zullen komen.
De uitslag vindt u hier

De deelnemers aan de Oefen Europarit hebben ook allemaal een folder gekregen van Birkenhof - Rauris (geëxploiteerd door de fam. Lohninger) waar de organisatie tijdens de Europarit is gehuisvest. In het gastenboek hebben we gezien dat ook de deelnemers dit hotel weten te vinden tijdens de wintersport of in het zomerseizoen.

Komende onderwerpen
Om u een indruk te geven waar het Organisatie Comité op dit moment mee bezig is geven we u alvast een indruk van de informatie die u de komende weken van ons kunt verwachten. - Prijsuitreiking. Ook dit vergt de nodige voorbereiding, waaronder het uitrekenen van alle controlekaarten. Hiervoor is momenteel Elly Bessembinder al druk bezig. Zij houdt in de gaten dat alle kaarten en lijsten bij haar worden aangeleverd.

- Europarit 2010.
De organisatie praat al weer regelmatig over de rit van volgend jaar. Uitzetter Henk Beuker heeft een prachtige route in Frankrijk, maar de passen die hij enkele jaren geleden wilde rijden zitten in mei zeker nog dicht. Hij wil niet hetzelfde risico lopen als toen en stelt voor om ook in juni te gaan rijden..
- Continental ASVH Rally. Wat u wellicht niet weet is dat de ASVH ook een rally organiseert; de CAR. Dit jaar voert deze vanuit Nederland naar Groot Brittannië. Deelname is voorbehouden aan een klein aantal deelnemers (omdat de rit een complete week duurt en een overtocht naar Engeland is begrepen in het inschrijfgeld) en er is nog plaats aan voor één equipe. Het is een kleine Europarit met minder wedstrijdelement en (nog) meer gezelligheid. Ook is er dit jaar een excursie naar de Morganfabriek in de route opgenomen. Meer informatie vindt u op de site van de ASVH
- Bijzondere ASVH kaartleesrit. De kaartleescommissie van de ASVH organiseert ook enkele bol-pijl ritten. In de maand juli is dat de Zomerrit, uitgezet door Rens / Vosjan. Een nadere uitnodiging volgt nog
. Kamer indeling De technische keuring en de documentencontrole vindt plaats op de woensdagavond in Rauris. Verschillende deelnemers vertrekken niet op woensdag naar Rauris, maar gaan enkele dagen eerder op pad. De kamerindeling is al bekend, en per e-mail verstuurd aan de deelnemers. Zij kunnen e.v.t. op hetzelfde overnachtings adres een langer verblijf boeken. Als u er een extra overnachting aan vast wilt knopen neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de adressen in Rauris.Voor de goede orde willen wij benadrukken dat u op de woensdag avond een warme maaltijd kunt nuttigen in Rauris en dat deze maaltijd met de overnachting en ontbijt door de organisatie wordt betaald. Bij het boeken van extra overnachtingen kan daarmee rekening worden gehouden.
Gegevens auto
Op de deelnemerslijst worden voor elke deelnemer het merk en kenteken van de auto vermeld, zodat de organisatie weet welke auto’s deelnemen aan de Europarit. Nog niet alle opgaven zijn binnen en daarom het verzoek dit zo spoedig mogelijk door te geven. Degene die tot op heden de auto nog niet heeft doorgegeven wordt verzocht dit alsnog te doen, ook als wordt deelgenomen in dezelfde auto als vorig jaar.
Gegevens deelnemers
Wij hebben nog niet van alle deelnemers een e-mail adres en realiseren ons dat er regelmatig van adres wordt gewisseld. Deelnemers die hun adres niet hebben doorgegeven of die een ander adres hebben verzoeken wij ons hiervan op de hoogte te stellen. Mocht uw mede equipelid deze nieuwsbrief niet ontvangen dan hebben wij zijn of haar e-mail adres niet in ons bestand. Mogelijk kunt u deze informatie dan doorgeven.
Startvolgorde
Marleen Backx heeft zich dit jaar sterk gemaakt voor het in stand houden van de Sportklasse. De belangstelling loopt niet over, maar toch is besloten ook dit jaar in twee klassen te rijden die elke morgen gelijktijdig van start zullen gaan. Dit biedt een kans om eerder te starten. De startvolgorde per klasse wordt ook dit jaar weer bepaald aan de hand van de equipe nummers en equipes die graag wat eerder willen starten hebben nu de mogelijkheid om door van klasse te wisselen elke morgen eerder op pad te gaan. Het wijzigen van klasse is tot uiterlijk de Oefen Europarit mogelijk. Daarna worden de hoeveelheden routeboeken bepaald en kan er niet meer naar een andere klasse worden overgestapt.
Kaartmateriaal
Regelmatig komen er vragen van deelnemers bij ons binnen. Interessante vragen zullen we onder de aandacht van de overige deelnemers brengen. Een vraag die afgelopen week binnenkwam betrof het kaartmateriaal. In principe hebben de deelnemers voldoende aan het routeboek zij krijgen bij de start van elke etappe een routeboek waarin de route nauwkeurig staat aangegeven. Daarin is ook een blad opgenomen met etappe-informatie, waarop de meldingsposten en de finish staat aangegeven op een kaartfrag-ment en met een foto met daarbij de adresgegevens. Mocht u een deel van de route over moeten slaan, b.v. als een garage moet bezoeken, dan is het mogelijk om naar de eerstvolgende meldingspost te rijden. Het is dan handig om een goede wegenkaart bij de hand te hebben. Het hoeft geen gedetailleerde kaart te zijn, want het is de bedoeling dat u snel tijd in haalt en u zult dus over grotere wegen naar de volgende bemande controle rijden . Een kaart met schaal 1:300.000 van de ANWB is goed bruikbaar. Uitzetters Herman Olthof en Arianne Israël hebben onderstaande kaarten gebruikt en daarop staan alle wegen die in de route voorkomen. 1 ADAC (of Falk) Deutschland in Supermassstab 1:150.0002 Kompas Bundesländerkarte 345, Steiermark Burgenland 1:175.0003 Kompas Bundesländerkarte 346, Tirol-Vorarlberg 1:175.0004 ANWB Toeristische wegenkaart 4, Italië Friuli/Venetie 1:200.0005 ANWB Toeristische wegenkaart 3, Italië Dolomieten/Gardameer/Venetie 1:200.000

Deelnemers bereiden zich voor: editie 2009. . . . Taxi !
Michel van de Hengel en Paul Berendsen willen hun mercedes zo pimpen voor de Europarit van 2009. Zou ook het taxi kenteken behouden blijven in de uitvoering van dit plan???

3x golf 3
Equipe 3 (Bertus Hengstman en Gerwin Bosch) bereid zich voor in de schuur. Hun Golf carbriolet is tot in de puntjes verzorgt. Toch werd er uit voorzorg nog "even" een nieuwe koppeling gemonteerd. Net zo gezellig als een avondje met elkaar in de kroeg, en....ongeveer even duur, niet waar?!

Equipe 6 (Marc van Coeverden en Henk Kuiper) is ingeschreven met een zelfde type Volkswagen. Zij houden een hele andere methode aan qua voorbereiding. Dit misterieuze goedje zou, gebrouwen door een chemicus, een positieve invloed hebben op het presteren tijdens de ER. Voorwaarde is dat er wel voldoende van gedronken wordt........

Equipe 13 (Leon Hengstman en Jeanet Kobes) rijden met een Golf gti van het zelfde type als de "andere team" leden. Zijn proberen de concurentie voor te blijven door hun gti een speciale oppervlakte behandeling te geven. Leon geeft tijdens de rit er graag uitleg over. De stuctuur van canvas zou het effect negatief kunnen beinvloeden, dus zij rijden met een vast dak.
Welke tactiek het beste zal werken zullen we tijdens de Europarit beleven.

Equipe 1 gaat goed voorbereid op pad. Niet voor iedereen is het weggelegd om enkele dagen voor de Europarit begint op pad te gaan om zo goed uitgerust aan de start van de Europarit te verschijnen. Leo Hans Sterenburg lost dit op door de auto naar München te laten brengen en zelf het vliegtuig te nemen. Hij denkt op deze wijze donderdag morgen relaxed aan de start te kunnen verschijnen, Dat beloofd wat voor de concurrentie. (n.b. er gaan geruchten dat dit net als "het foto herkenningssysteem" uit een vorige editie een spookverhaal zou zijn, maar bovenstaand verhaal is een feit)

De Escort MK1 waarmee we de Europarit in 2007 verreden hebben is omgebouwd tot rallyauto, . . .. . . . . . . . dus moest er een nieuw 'slachtoffer' klaargestoomd worden. Weer een MK1, maar dan wel een die al met 2 wielen op de schroothoop stond. Of hij op tijd af is? Volg de ontwikkelingen op onze site http://www.autosport-twente.nl/ of via deze link: http://autofotos.autosport-twente.nl/#4.2 Equipe 42 Robert & Angelique

De Wâldmannen zijn twee jongens uit de Friese Wouden die dit jaar samen gaan deelnemen aan de Europarit. Aan het eind van de rit zal er ongeveer 4000 kilometer extra op de kilometerteller van de Jetta staan. . . . . . . . . . . .. . . Deze rit wordt voor een goed doel verreden! Team “De Wâldmannen” rijdt voor een weeshuis in Bulgarije. Deze staat in Pleven, en verkeert in een zeer slechte staat. Voor het opknappen van dit weeshuis is dus veel geld nodig! “De Wâldmannen” probeert zoveel mogelijk geld op te halen voor dit weeshuis. Voor deze weeskinderen ziet de toekomst er slecht uit. Bijna alle kinderen zitten letterlijk op hun bed weg te kwijnen. Hier moet verandering in komen. U kunt ons helpen om de weeskinderen een betere toekomst te geven. Ze hebben een eigen site: http://www.dewaldmannen.nl/

In 2007 hebben de broers Van Breda op een simpele wijze een auto omgebouwd tot een Citroën, maar kennelijk gaf dit toch geen goed gevoel: Hier de foto,s van de 2cv, na dat we vier jaar zonder grote problemen de europrit hadden uitgereden (enkel een gebroken draagarm) hield de motor er mee op tijdens de eerste dag van de europarit 2007. We vonden vijf keer mee doen aan de europarit eigenlijk wel genoeg maar om onze zegetocht nou af te sluiten in een Ford Fusion....... Dus rijden we weer mee in 2009!De motor is inmiddels vervangen en deze winter is het chassis aan de beurt, tevens wordt er een nieuwe bodemplaten in gelast. Groet Jilling van Breda.

Dan onze barmhartige "helden" van vorig jaar, de broers Broeze. Hun Porsche is er "bijna" klaar voor. We zullen zien of het een waardige opvolger is voor de Saab van '08 . . . . . . . . . . . . . . . .. We zijn momenteel bezig met de preparatie van een Porsche 911E, 2.2ltr boxer 6 van 1972. Of het allemaal gaat lukken? dat weten we nog niet. Maar we doen ons best. De Saab 96 heeft het perfect gehouden. Deze is verkocht en wordt momenteel gebruikt als auto voor dagelijks woon-werk verkeer van Holten naar Wierden en v.v. Het koetswerk schiet al aardig op. De verrassing zal mogelijk zitten in het mechaniek. aldus: Gerrit & Evert Stobbelaar

Ook al druk met voorbereiden? laat het ons weten! Voor tom tom eigenaren: Via deze link kun je je Tom Tom voorzien van tripmaster software. http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk Ook is er een gps forum waar het e.e.a. hierover te vinden is. http://forum.gps.nl/ Of googlen op: tom tom tripmaster download. Pas echter wel op met het laden van niet orginele software op je navigatie, het kan de oorspronkelijke functie beinvloeden.

Hyves Het lijkt al een tijdje te bestaand EUROPARIT Hyves. http://europarit.hyves.nl/ Hier vindt je o.a. de link naar een leuk artikel over uitzetster Arianne Israël: "Oké, het is al een tijdje geleden. Maar ooit ben ik eens geinterviewd voor een landelijk tijdschrift. Alleen maar omdat ik een vrouwelijke uitzetter ben. Nieuwsgierig? klik op de link." http://www.redrival.com/~hoais/toertochten/arianneroute.pdf

Organisatie ER bereid zich voor: editie 2009.
De organisatie van de Europarit 2009 draait op volle toeren; de uitzetters zijn de afgelopen maanden op pad geweest om de route uit te zetten, het inschrijfbureau heeft de handen vol aan het verwerken van de inschrijvingen en het Organisatie Comité probeert de grote lijnen in beeld te houden. Voor dit laatste is Janny Hallink bereid gevonden om zitting te nemen in het Organisatie Comité. De uitzetters zijn al weer enkele weken terug van het ‘veldwerk’ en zo langzamerhand zult u hun enthousiaste verhalen kunnen lezen op de site en in ‘de Uitlaat’, het clubblad van de ASVH. Naar eigen zeggen is er een prachtige route uitgestippeld die de komende maanden op papier wordt gezet. Omdat we ook in 2009 niet rond Hemelvaartsdag rijden en op een doordeweekse dag van start gaan is er voor gekozen om ook nu weer in Rauris te starten. Vanwege een kerkelijke gedenkdag kunnen we niet jammer genoeg geen gebruik maken van de Marktplatz en daarom wijken we uit naar hotel Salzburgerhof, waar ook veel deelnemers overnachten. De inschrijving verloopt ook zeer goed en op dit moment zijn er al 54 equipenummers toegekend. Op de site is het verloop van de inschrijving te volgen en deze wordt bijna dagelijks aangepast. Het Organisatie Comité is sterk uitgedund, vanwege het overlijden van Allard Hallink en doordat Gerrit Hendriks een commerciële functie heeft aanvaard bij onze thuisbasis restaurant ‘de Kroon’. Omdat Janny Hallink ook zeer goed bekend is met de ASVH en met de Europarit en zij al vanaf het begin bij alle ontwikkelingen betrokken is hebben wij haar gevraagd zitting te nemen in de organisatie. We zijn blij dat zij, ondanks de moeilijke periode die zij momenteel doormaakt, toch heeft toegestemd en dat haar ervaring niet verloren gaat voor de Europarit. In eerste instantie zal Janny het aanspreekpunt voor de deelnemers en belangstellenden worden en verder zal zij vanuit de organisatie het randgebeuren coördineren. De inschrijfformulieren kunnen dus als vanouds bij het vertrouwde adres aan De Marsjes ingeleverd worden voorzover dit nog op papier wordt gedaan. We merken dat steeds meer deelnemers het inschrijfformulier via onze website downloaden en invullen. Lees meer, o.a. uitzetterverhalen en etappe plaatsen van de europarit 2009.


Prijsuitreiking Europarit 2008
Verrassende winst voor Van Kamperdijk en Rietveld Hellendoorn

– Het Sportklassement van de 21e editie van de Europarit werd dit jaar gewonnen door equipe 9, Bas van Kamperdijk en Tim Rietveld die daarmee de winnaars van vorig jaar, Patric Haverkate en Harrold Filart, de loef af staken. Op dinsdagavond 1 juli, konden zijn de prijzen in ontvangst nemen tijdens de feestelijke prijsuitreiking in de grote zaal van restaurant ‘de Kroon’ in Hellendoorn. Verbeten strijd in de sportklasse In de sportklasse, waarvoor de meest ervaren deelnemers inschrijven, namen 17 equipes deel. De winnaars, equipe Van Kamperdijk - Rietveld, behaalden 7.470 bonuspunten en wisten de eerste twee etappes te winnen. De tweede plaats is voor equipe Haverkate - Filart met 7.260 punten die de vierde etappe op hun naam schreven en derde werd equipe André Oost - Dennis Wijnen. Zij behaalden 7.140 punten en scoorden het best in de derde etappe. Grote belangstelling voor de toerklasse Voor de toerklasse hadden maar liefst 67 equipes ingeschreven, waarvan er 22 nooit eerder aan de Europarit, het grootste evenement van de ASVH, hadden deelgenomen. Om nieuwe deelnemers te werven wordt er jaarlijks in september een Mini-Europarit gehouden en daar kunnen belangstellende kennismaken met deze toertocht. Dit jaar leverde dat een groot aantal nieuwe deelnemers op en mede doordat de datum van de Europarit is verplaatst van het Hemelvaart weekend naar begin juni waren er voldoende open plaatsen op de deelnemerslijst. Door het aanpassen van de datum had de organisatie de zekerheid dat de meeste Alpenpassen open waren. Slechts één pas, de Nassfeldpas, was gesloten vanwege werkzaamheden aan de weg. Hierdoor moest een omrijroute worden gereden om aan de Italiaanse kant van de pas in Pontebba, de route te kunnen vervolgen over een zeer smalle bergweg van bijna 30 kilometer lang. Een andere aanpassing die dit jaar is doorgevoerd was het verplaatsen van de start van de woensdag naar de donderdag. Op donderdagmorgen werd gestart in het Oostenrijkse Rauris waar de deelnemers zich op woensdag avond dienden te melden voor de technische keuring. Slechts één equipe had zich op de sluitingstijd van de keuring niet op de marktplatz gemeld omdat ze onderweg de nodige pech hadden aan hun auto. Omdat zij tijdens de keuring telefonisch contact opnamen met de organisatie en daarbij konden aangeven dat zij ongeveer twee uur te laat zouden arriveren, is voor hen een uitzondering gemaakt en mochten zij de volgende morgen toch van start gaan. Door direct in de Alpen te starten kon de route dieper Italië ingaan en de deelnemers kwamen dicht bij het Garda meer, van waaruit ze over de Zwitserse bergpassen naar Davos reden. Via een prachtige route door Zwitserland en over een bergketen in Frankrijk voerde de route door het Eifelgebergte in Duitsland weer richting Nederland, waar tegen zes uur ’s avonds de finish plaatsvond op de Hofmansweide te Hellendoorn.
De toerklasse werd uiteindelijk gewonnen door equipe 60 (Henk Botter en Haico van der Vegt) met 6.570 punten, tweede werden Bertus Hengstman en Gerwin Bosch met 6.420 punten en derde André Brink en Jan-Henk Kleinlugtenbeld met 6.210 punten.
De nieuwelingen hadden allemaal ingeschreven in de toerklasse en de beste nieuwelingen waren de broers Sander en Herman Berg met 4.830 punten, tweede nieuwelingen waren Piet de Jeu (eveneens met 4.830 punten) en derde was het echtpaar Frans en Wilma Vissers met 4.800 punten De winnaars van de beide klassen en ook de beste nieuwelingen kregen naast twee bekers en de gebruikelijke bloemen ook een verblijf in het Oostenrijkse Rauris aangeboden. Dit laatste is een traditioneel gebaar dat de ‘partnerstad’ van de ASVH al jaren lang maakt als blijk van waardering voor het bezoek van de autosporters.
Alle equipes kregen na afloop een door de organisatie samengestelde DVD met daarop een beeldverslag van de Europarit 2008. Een deel van deze beelden zullen de komende weken worden uitgezonden in een programma van de Locale Omroep Hellendoorn, die jaarlijks veel aandacht besteed aan deze prachtige toertocht die dit jaar door maar liefst zeven landen voerde. De organisatie is inmiddels al weer druk in de weer met de voorbereidingen voor de editie van 2008 en heeft en als eerste van de met dit evenement samenhangende bijeenkomsten staat de Mini Europarit op 21 september a.s. op het programma.

Bekijk foto's van organisatie en deelnemers van de Europarit 2008.
Technische keuring
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4 .
Algemeen

Heb je foto's van de europarit 2008?
Stuur dan ons je link naar het publieke album.

Links van deelnemers: http://www.ommereuroparitrijders.tk/ http://members.home.nl/robinvuita/ http://www.wa007.nl/ . http://www.huijing.eu/EuropaRit2008 . http://picasaweb.google.nl/koudeveldhuis/Europarit2008Etappe3En4 . http://www.mijnalbum.nl/Album=EPQEA74A . http://www.marijevlietstra.nl/europarit2008/index.htm . http://www.mijnalbum.nl/Album=4PG6VMCJ . http://www.mijnalbum.nl/Album=PBBZ63HA . http://www.mijnalbum.nl/Album=TU8AOLBE http://www.mijnalbum.nl/Album=7MWUI7TF

Media: Gerrit Stobbelaar uit Lemele en Evert Stobbelaar uit Lemelerveld zijn vertrokken naar Oostenrijk voor de Europarit 2008. Broers Stobbelaar met een klassieker in de Europarit.

De Europarit; vrijdag begon droog... De Purmerendse ondernemers Ronald Roelfsema en Marcel de Jong doen mee met de Europarit en zamelen op die manier geld in voor onder meer het reumafonds. Woensdag 4 juni vertrokken zij en ze houden een dagboek bij op WebRegio.nl. lees meer>>>

Web-cam Rauris Live beelden vanuit Rauris van de technische keuring en de start van de Europarit 2008. Het huisfront kan dit jaar de keuring op woensdag 4 juni vanaf 18.00 uur live meemaken en ook de start op donderdag 5 juni 's morgens rond 08.00 uur kan vanachter de computer worden gevolgd. Op deze wijze hoopt de organisatie hen ook toch bij de Europarit te betrekken. In Rauris staat een Web-cam gericht op de Marktplatz en daardoor is het mogelijk het gebeuren thuis te volgen. Aanvankelijk viel het niet mee om deze Web-cam in beeld te krijgen, maar via http://www.raurisertal.at/ is het toch gelukt met wat hulp van Anneliese Lohninger (onze steun en toeverlaat in Rauris). Haar reactie geven wij hieronder weer. Zij geeft twee mogelijkheden en beide blijken te werken, maar wij als het uw interesse heeft raden wij u aan het vooraf een keer te proberen. We hebben ook de adresgegevens van Pension Birkenhof in dit bericht opgenomen, omdat dit de locatie is waar de organisatie van de Europarit verblijft als we in Rauris zijn. Birkenhof is gelegen aan de Markstraße 68 in Rauris. Dit is de doorgaande weg door het centrum van Rauris tussen de Marktplatz en de toegang naar de nieuwe Cabine lift. Mocht u contact op willen nemen met de organisatie dan kan dat via Birkenhof. Anneliese of Doris Lohninger weten hoe de organisatie verloopt en waar men ons kan bereiken. Voor het geval u buiten de Europarit een bezoek wilt brengen aan Rauris kunt u daar overigens ook goed overnachten. Pension Birkenhof is goed geoutilleerd en beschikt zelfs over een sauna en Doris Lohninger is een gediplomeerde gids, die ook de routes op de Gross Glockner kent (deze bekende bergpas ligt voor een deel in de gemeente Rauris).



Hallo Fritz, Ich habe im Turismusbüro informiert nach die weise auf dem du daß Web-cam kan anrufen. Bezüglich Web-cam wurde mir gesagt man muß auf http://www.raurisertal.at/ und dann auf Web-cam - Marktplatz - Video Ansicht oder den direktlink http://cam1.rauris.net/view/view.shtml danke für dein Weiterleiten an die Kolegen. Herzliche Grüße aus dem Birkenhof Anneliese Lohninger Tel.: 0043 6544 6231 Fax: 0043 6544 20171 Email: info@lohninger.at http://www.birkenhof-rauris.at/


Vrijdag morgen, 2 mei, rond een uur of half 8, een interview met equipe 3 en 4 op radio Oost.
Donderdag 8 mei beelden van dit gebeuren in "EIGENHEIMERS" op tv Oost.
Dit alles is direct na de uitzendingen terug te horen en zien op de site van RTV oost.
Via de LOH vrijdag 2 mei een verslag van de Oefeneuroparit 2008.


Uitslag BERDAL GROEP Oefen Europarit 2008
T/S etappe1,etappe 2, etappe 3.T1 1050 510 1565 Patrick Willems Silvia van Dam Nijverdal
T 2 1020 540 1564 Bertus Hengstman Gerwin Bosch Nijverdal
T 3 1020 540 1563 bosman bosman Sportklasse
S 1 930 600 1530 Jan Bakhuis Colette Bakhuis-Bavius Hellendoorn
S 2 840 570 1410 Andre Oost Dennis Wijnen Nijverdal
S 3 810 510 1320 Harrold Filart Patric Haverkate Enschede

OEFEN EUROPARIT (publicatiedatum 18-03-'08) Zondag 27 april a.s. wordt de BERDAL GROEP Oefen Europarit 2008 verreden en gaat dit jaar door het Twentse landschap. De start is zoals ieder jaar in Hellendoorn, bij restaurant “de Kroon”; men kan inschrijven vanaf 12.00 uur, terwijl de eerste deelnemer om 13.01 uur van start gaat. Ook equipes die niet aan de 'grote' Europarit deelnemen en andere belangstellenden worden uitgenodigd om deze middag mee te rijden, men hoeft hiervoor geen ASVH-lid te zijn.

Dit jaar wordt in tegenstelling tot voorgaande jaren de route uitgezet door Gerben Abbink en Tim Rietveld. In de route zijn diverse kaartleessystemen opgenomen, zoals bol-pijl en een gradenroute. Voor de sportklasse is er tevens een ingetekende-lijn met een regelmatigheids traject . We hebben geprobeert om zoveel mogelijk het type route aan te passen zoals deze ook in de Europarit gebruikt wordt. Een aantal trajecten loopt via asfalt-, zand-, gravel- en klinkerwegen . Vanaf de start in Hellendoorn rijdt men vervolgens via Nijverdal, Enter, Bornerbroek, Zenderen en Saasveld naar Hertme, hier is tijd voor een rustpauze. Deze wordt gehouden bij Hotel restaurant “Jachtlust”. Tijdens deze pauze is er de gelegenheid om wat te eten en te drinken, het restaurant beschikt over een goede keuken en een groot terras. Na de pauze is het weer tijd om via smalle landelijke wegen naar Hellendoorn te rijden, ook dit maal via afwisselende wegen.
De gemiddelde snelheid voor de toerklasse is ongeveer 43 km/h en voor de sportklasse zal deze 45.5 km/h zijn. Wij hopen dat u veel plezier beleeft aan de BERDAL GROEP Oefen – Europarit 2008. Graag tot ziens op 27 april a.s. !

Gerben Abbink en Tim Rietveld Uitzetters


Wijziging succesformule Europarit (publicatiedatum: 12-01-2008) De 21e Europarit is geheel nieuw van opzet met een start in het buitenland. Doordat de traditionele datums waarop de Europarit wordt georganiseerd (rond Hemelvaart) in 2008 extreem vroeg vallen is besloten de rit te verplaatsen naar het eerste weekend van juni. Hemelvaart valt in 2008 op 1 mei en het valt te verwachten dat de meeste bergpassen in de Alpenlanden dan nog gesloten zijn in verband met lawinegevaar. Daar komt bij dat de finish tijdens de dodenherdenking plaats zou vinden en dit alles maakte het voor de organisatie eenvoudig om uit te wijken naar juni. Om zoveel mogelijk bergpassen te kunnen rijden is besloten om in het Oostenrijkse Rauris, de ‘Autosportieve’ partnerstad van Hellendoorn te starten. De deelnemers moeten zich daar uiterlijk op 4 juni ’s avonds melden voor de technische keuring en de documentencontrole en gaan vervolgens op donderdag 5 juni van start vanaf de Marktplatz. De deelnemers krijgen tijdens de instructie avond bij ‘de Kroon’ in Hellendoorn een tweetal vrije routes uitgereikt; een snelle (voor degene die in één dag naar Rauris willen rijden) en een toeristische (voor hen die er een vakantie van willen maken). Ook krijgen ze dan te horen waar ze in Rauris overnachten, dit voor het geval ze enkele overnachtingen bij willen boeken.

Hernieuwde kennismaking met Zwitserland (publicatiedatum: 12-01-2008)In het verre verleden is een enkele keer in Zwitserland overnacht, maar vanwege de hoge kosten is daar van afgezien. Dit jaar wil de organisatie toch weer onderzoeken hoe Zwitserland zich heeft ontwikkeld. De organisatie heeft de ervaring dat Zwitserland behoorlijk prijzig is. De hotelovernachtingen bepalen in belangrijke mate de hoogte van het inschrijfgeld en om dat niet te hoog op te laten lopen hebben we Zwitserland gemeden. Natuurlijk voerde de route wel door dit prachtige land en waren daar ook diverse middagpauzes in de route opgenomen. Een hotelier in het plaatsje Küblis (dicht bij Davos) informeerde naar de mogelijkheid om bij hem te overnachten en hij durfde de strijd met Oostenrijk best aan. Dit jaar mag hij zijn belofte waarmaken en is er besloten Küblis als etappeplaats in de route op te nemen. De deelnemers overnachten daar van vrijdag op zaterdag.

Nieuwe etappeplaatsen (publicatiedatum: 12-01-2008)
Vanwege de nieuwe opzet van de Europarit in 2008 kan de hele route nieuw worden opgezet en is het gelukt ook in Italië en Duitsland nieuwe etappeplaatsen te vinden. Het vinden van geschikte overnachtingsplaatsen vergt veel tijd, maar dit jaar is het gelukt om in de buurt van Moena (Italië) en in Kandel (Duitsland) hotels te vinden op voor de deelnemers onbekende plaatsen. Dit komt ondermeer doordat er begin juni meer hotels open zijn dan rond Hemelvaartsdag. Direct na het winterseizoen gaan de meeste hotels dicht totdat de bergpassen open gaan en het zomerseizoen begint. Met het verschuiven dan de datum waren er dus meer mogelijkheden om nieuwe locaties te vinden.

(publicatiedatum: 11-11-2008) De ASVH sluit haar seizoen traditiegetrouw af met een Bol Pijl Rit in de omgeving van Hellendoorn. De rit wordt verreden op dinsdag 2 december 2008 en start bij restaurant ‘de Kroon’ in Hellendoorn Ook dit jaar organiseert de ASVH weer een Bol Pijl Rit ter afsluiting van het seizoen. Voor de Europarit deelnemers is dit een goede kans om kennis te maken met dit systeem. De rit wordt uitgezet door Gerrit Schutten en voor de C-klasse is de rit niet te moeilijk. De route wordt verreden in het donker en voert de deelnemers door het buitengebied van Hellendoorn. Daarom zijn er geen zoekfoto’s die in het donker moeilijk te zien zijn, maar wordt met vlaggen voorzien van letters gecontroleerd of de juiste route wordt afgelegd. De situatieschetsjes zijn voorzien van afstanden en staan in de juiste volgorde in het routeboek.Dinsdag 2 december start de eerste deelnemer om 20.01 uur bij ‘de Kroon’ in Hellendoorn. Inschrijven is mogelijk vanaf 19.30 uur.

---------------------

Wijziging datum informatie avond. (publicatiedatum: 02-01-2008)
De informatie avond wordt een week vervroegd.
De equipes die een acceptatiebrief hebben ontvangen hebben daarin kunnen lezen dat de jaarlijkse film- en informatie avond was gepland op 26 februari 2008, maar omdat restaurant ‘de Kroon’ een dubbele boeking had op die avond heeft men ons verzocht onze bijeenkomst te verplaatsen naar 19 februari 2008. We willen iedereen die van plan was deze avond te komen, verzoeken deze datum in de agenda te reserveren.